Hej!

Vi håller på att bygga ut vårat hus och nu har byggarna rest stommen, tak och vädertätat. Vi kommer att ha papptak på utbyggnaden och dom har nu lagt det första lagret med papp (underlagspapp). Upptäckte idag att det läcker in på flera ställen å råsponten är fuktig på många ställen.

Pappen dom har lagt ligger väldigt vågig och dom har spikat vid skarvarna, se bild. Har svårt att förstå hur detta ska hålla tätt? ligger även häftklamrar på taket vilket gör att vi misstänker att dom även använt sådana när dom satt fast pappen!

Ska det verkligen se ut så här? Eller blir det tätt å bättre när dom lägger lager två?!? Men inte ska väl underlagspappen läcka vid första lilla regn om det är korrekt utfört?

Tack på förhand // Joakim
 
  • Ojämnt lagt underlagspapp på hustak med synliga spikar och häftklamrar, i bakgrunden hus och bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vågigt liggande underlagspapp med spikar och häftklamrar på en husutbyggnads tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt hustak med vågig underlagspapp och synliga spikar samt häftklamrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara ett väldigt låglutande tak. Vad är det för lutning?

Men för att svara på din fråga. Nej, det ska inte läcka med bara underlagspapp. Med så låg lutning och synliga spikar så är jag dock inte förvånad att det gör det.

Mitt 8 graders tak låg med bara underlagspapp i Göteborg (mycket regn) från slutet av september till slutet av november och det läckte inte en enda droppe. Jag använde dock underlagsduk som man häftar fast dolt och nästkommande våd klistras fast där föregående våds häftklammer sitter.
 
  • Gilla
Joakim_79
  • Laddar…
lärjungen
Be dem komma och riva upp eländet och göra om. Spikningen skall vara dold under de överlappande våderna och den synliga skarven skall limmas eller svetsas, inte spikas.

Edit: på vissa bilder ser det ut som de kletat på asfaltklister för att dölja den synliga spikningen. Verkar som ett oseriöst företag.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Rickard. och 2 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Ser ut att vara ett väldigt låglutande tak. Vad är det för lutning?

Men för att svara på din fråga. Nej, det ska inte läcka med bara underlagspapp. Med så låg lutning och synliga spikar så är jag dock inte förvånad att det gör det.

Mitt 8 graders tak låg med bara underlagspapp i Göteborg (mycket regn) från slutet av september till slutet av november och det läckte inte en enda droppe. Jag använde dock underlagsduk som man häftar fast dolt och nästkommande våd klistras fast där föregående våds häftklammer sitter.
Taklutningen är ca 6grader på den flacka te delen.

// Joakim
 
lärjungen lärjungen skrev:
Be dem komma och riva upp eländet och göra om. Spikningen skall vara dold under de överlappande våderna och den synliga skarven skall limmas eller svetsas, inte spikas.

Edit: på vissa bilder ser det ut som de kletat på asfaltklister för att dölja den synliga spikningen. Verkar som ett oseriöst företag.
Tack, vi börjar misstänka det! Dom får helt enkelt göra om takläggning eller ta in någon som vet hur man gör!
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Är inte särskilt bra att råsponten blir blöt heller. Har du otur så blir det vågor av att den sväller och inte får plats att svälla.

Hade jag varit du hade jag försökt täcka det med presenning nu på en gång.
 
Rickard.
En yam 2000 som är den vanligaste underlagspappen under ytpapp (pga låga priset) får inte monteras med dold infästning utan måste enligt monteringsbeskrivningen spikas igenom båda lagren.

Har du beställt ett svetsat papptak har underlaget ingen tätande funktion efter det är lagt så släng på en pressening snarast (vilket jag alltid rekomenderar snickarna för att man inte kan garantera tätheten på underlaget i låga lutningar) och låt takläggarna lösa resten. Påpeka gärna att du absolut inte vill ha synliga veck och bubblor i taket så dom är noggranna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dront567
  • Laddar…
A
lärjungen lärjungen skrev:
Be dem komma och riva upp eländet och göra om. Spikningen skall vara dold under de överlappande våderna och den synliga skarven skall limmas eller svetsas, inte spikas.

Edit: på vissa bilder ser det ut som de kletat på asfaltklister för att dölja den synliga spikningen. Verkar som ett oseriöst företag.
Det där är ju en ren killgissning från din sida, jag har lagt underlagspapp på tre hus de senaste tre åren och den underlagspappen skulle spikas genom båda lagren, precis som det ser ut på bilderna.

Däremot ska det inte läcka.
 
  • Gilla
Hallonbåten och 1 till
  • Laddar…
Underlagspappen är inte helt tät och med låglutande tak så kan det läcka lite.

Man bör inte lämna det med bara Underlagspappen om vädret är dåligt.

Jag brukar lägga båda lagren samma dag om möjligt om väderleksprognosen är dålig.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
En yam 2000 som är den vanligaste underlagspappen under ytpapp (pga låga priset) får inte monteras med dold infästning utan måste enligt monteringsbeskrivningen spikas igenom båda lagren.

Har du beställt ett svetsat papptak har underlaget ingen tätande funktion efter det är lagt så släng på en pressening snarast (vilket jag alltid rekomenderar snickarna för att man inte kan garantera tätheten på underlaget i låga lutningar) och låt takläggarna lösa resten. Påpeka gärna att du absolut inte vill ha synliga veck och bubblor i taket så dom är noggranna.
Hej!

Kommer det gå att lägga det andra lagret "papp" utan veck om underlagspappen är så vågig som på bilderna? Eller måste dom lägga om underlagspappen?!?

// Joakim
 
Rickard.
(Mina tips gäller bara för ett tätskikt aka. svetsat papp). Underlagspappen har ingen tätande funktion under ett tätskikt och därför kan man skära sönder bubblorna och vecken så det blir slätt precis innan montaget.

Eftersom det kommer mest troligt att komma upp, det är helt okej att montera tätskikt utan underlagspapp men oftast används en yam 2000 under och även om det som här är rätt dåligt monterat och måste skäras en hel del så är det en förbättring värd kronorna (yam 2000 är billigt) om du frågar mig. Underlagspappen agerar också som ett brandskydd under montaget.
 
  • Gilla
callel och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
(Mina tips gäller bara för ett tätskikt aka. svetsat papp). Underlagspappen har ingen tätande funktion under ett tätskikt och därför kan man skära sönder bubblorna och vecken så det blir slätt precis innan montaget.

Eftersom det kommer mest troligt att komma upp, det är helt okej att montera tätskikt utan underlagspapp men oftast används en yam 2000 under och även om det som här är rätt dåligt monterat och måste skäras en hel del så är det en förbättring värd kronorna (yam 2000 är billigt) om du frågar mig.
okej, så om det andra lagret limmas, finns det andra metoder? Vad är det som gäller då? Funkar det fortfarande med som dom gjort nu? Kan vara bra att ha på fötterna när jag ringer byggaren på fredag!
 
Rickard.
Är det självtäck papp (med klisterkant) så skulle jag kräva ett bättre material och en bättre montering. Då tycker jag yep2500 med dold infästning är ett bättre val, dock så kan du knappast kräva detta utan ett litet prispåslag men det kanske går att göra en deal.

Jag rekomenderar egentligen inget annat än ett riktigt svetsat tak, prisskillnaden är för liten för att motivera det sämmre taket. (hela prisvinsten i dessa tak är om man lägger dom "gratis" på fritiden)

Hoppas jag hjälpt mer än stjälpt, nu tar jag ledigt God Jul!
 
  • Gilla
Joakim_79
  • Laddar…
J Joakim_79 skrev:
okej, så om det andra lagret limmas, finns det andra metoder? Vad är det som gäller då? Funkar det fortfarande med som dom gjort nu? Kan vara bra att ha på fötterna när jag ringer byggaren på fredag!
Det kommer funka bra. Bubblorna som finns skär de upp(jag hade ett par bubblor på underlagspappen jag lagt). Sen är det som någon sa tidigare i tråden att det funkar som brandskydd. Jag hade över ett par rullar underlagsduk men fick inte lägga den pga den kan börja brinna. Takläggarna smälter ihop våderna med gasol så en YAM funkar utmärkt som underlagspapp med dess lägre brandbenägenhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joakim_79
  • Laddar…
lärjungen
Scouten skrev:
Det där är ju en ren killgissning från din sida, jag har lagt underlagspapp på tre hus de senaste tre åren och den underlagspappen skulle spikas genom båda lagren, precis som det ser ut på bilderna.

Däremot ska det inte läcka.
Nja, jag jobbar som snickare och uttalar mig av erfarenhet. Vi kör aldrig synlig spikning pga riskerna med läckage. Sen finns det vissa tillverkare som tillåter både dold och synlig spikning, det är sant. Men det förutsätter att taket lutar 18 grader eller mer (kanske gradantalet varierar beroende på tillverkare). Är det mindre lutning skall skarvarna klistras enligt tex instruktionerna för YAP 2200. Läser man på för underlagspapp av typen YAM 2000, YAP 2200 och YEP 2500 står det såhär hos en tillverkare: "Dold infästning bör för bästa täthet användas när underlagspappen inte får en snar skyddstäckning".

Med ett tak som lutar 6 grader som i TS fall, bör man verkligen tänka sig för innan man spikar en synlig infästning, där några av spikarna dessutom ser ut att sticka upp med huvudet. Bevisligen har det ju inte hållit tätt.
 
  • Gilla
Joakim_79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.