Jag eldar i dagsläget havre med en ecotec (Agrotec) brännare dockad i min gamla ackumulatorpanna, denna panna är drygt 30 år gammal och det känns som det är dags att fundera på något nytt.
Mitt pannrum är ganska litet.Har funderat lite på Focus PE-25 mest beroende på måtten, den skulle få plats i pannrummet dock ingen tank. Men helst skulle jag vilja ha en stokerpanna typ Twinheat eller FBR 12 pga bättre tillgång på annan spannmål än havre. Då måste jag isåfall bygga ett större garage/mindre maskinhall och inrymma pannrummet i den, vilket inte skulle vara några större problem då jag skulle behöva lite mer utrymme.
Jag har även solfångare på taket dock inte körda sista säsongerna pga dåligt styrsystem.men meningen är att det ska ändras.
Min tanke är isf att ha panna och en tank (hur stor?) i nya pannrummet och en tank på säg 750l i gamla pannrummet och kulvert däremellan ca 30-35m.

Jag har inte så stor koll på det här med tankar och kulvertar så jag skulle gärna ta emot lite synpunkter och ideer. Har hållit på med havreeldning sedan 2004 och tycker det funkar mkt bra. Men det blir ju en ganska rejäl investering med nybygge och ny panna mm.
 
Ska du bara byta panna välja då en med stående tuber, En Combifire med spaksotning kanske??
Alla brännare körs mot den pannan vid p-märkning..
Hur stor tank du ska ha vid panna beror på om brännaren har eltändning, Underhållsglöd med stor tank är ingen höjdare då den kan få stå väldigt länge med underhållsglöd,,
Kulvert en som klarar 95-100° o 20 mm räcker samt kulvertstyrning, Laddar man satsvis så är inte isoleringen så viktig då det inte tar mer än max 15 min att fylla en 750 l tank med vanlig cirk.pump.
750 l tanken bör vara bra isolerad o gärna 2 st 15 meters slingor i som är lite utdragna alt tappvattenautomat, Med 2 st 15 meters slingor har du vv även vid 40° tanktemp så du kan duscha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.