Hej!

Övergår ifrån ADSL 60 mbits till 250 mbits fiber och vill samtidigt strukturera om det hela hemma.
Vill få bättre (och snabbare) wifi-täckning i hela huset.
Vill dessutom ha en fileserver / ftp samt en videoarbetsstation ansluten med sladd.

Vi är två vuxna med tre barn och har (förutom det på skissen):
3 imacs, 3 bärbara macar, två apple tv, en ps4, ett wii, 3 ipads och 5 iphones.
Allt används givetvis inte samtidigt men det tittas mycket på film via netflix, viaplay och HBO, youtube och svtplay etc. Ingen TV eller telefon via fiber.

Vad säger ni om nedanstående skiss? Tänker jag fel? Bör wifin för huvudplanet också levereras av apple eller spelar inte det någon roll?

Just nu har vi bara en timecapsule (wifi-basstation) på basplanet men det går minst sagt lite segt på övervåningen och källaren :)

Bild1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du tänkt ansluta Extreme och Airport via Wifi? Om du ansluter dem via Wifi försvinner halva tillgängligga bandbredden.
Kör du trådbundet kanske Airporten skall kopplas direkt till Timecapsule?

Om du stoppar in ett annat fabrikat på huvudplanet kanske roamingen slutar fungera?

Apple har SNMP så det går att se använd kapacitet på olika portar. Kan vara bra om ni har barn som inte alltid vet vad de håller på med. Bara för att ni har fiber har ni inte obegränsad kapacitet och det är lätt att korka igen nätet om en dator t.ex fildelar.
 
Nej, det skall gå tråd ifrån timecapsule till extreme och sedan tråd vidare ifrån extreme till airporten.
Men blir det mycket bättre att dra till airporten direkt ifrån timecapsule? Har bara tre utgångar ifrån timecapsule och behöver förutom att dra vidare portar både till en arbetsstation och en file server.

Såg du frågorna i bilden angående firewall och om allt verkligen kan prata med varandra med denna lösning?
Eller skall jag tänka annorlunda?
 
Är det inte enklare med en switch efter telias router, då kan du välja en efter hur många portar du behöver.
Från switchen är det bäst att dra egna kablar till allt som har en fast plats i hemmet.
För wifi rekommenderar jag istället en eller kanske två Unifi accesspunkter http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846509

Vårt trådlösa nät bestod innan av 2st Ap express, fungerade riktigt dåligt. Dålig trådlös täckning och segt internet (adsl), köpte istället 1 UniFi och satte i taket högst upp i huset och det bara funkar, täckning på i princip hela tomten 1500m2 och inget segt nät längre.
Kände behov av att skaffa fiber tidigare men nu är jag lite mer tveksam.

Vad ska ni med 250mbit till?
 
  • Gilla
geggen
  • Laddar…
Tack!

250 mbit - inte så stor skillnad i pris mot 100 som är standard. Dessutom överför jag ibland mycket stora filer (okomprimerad film) på kanske 10-50 gigg men det sker int via wifi utan fast.
Sedan kan väl vi på kvällarna lätt ha 20-30 mbit i strömmande video till olika enheter.
 
Några tips på en bra switch? Typ 8 portar?
Skall man ta en med brandvägg?
 
Mats Karsvall skrev:
Några tips på en bra switch? Typ 8 portar?
Skall man ta en med brandvägg?
Skall du bara ha en unmanaged vanlig switch så har jag bara haft bra erfarenheter av motsvarande de här http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/netgear-gs108/121497.4076/ (men de kan ju iofs också ha blivit dåliga de senaste året...) En väggvårta har gett upp efter 10 år eller så av de 10-20 jag haft genom åren, men annars inga problem.

Jag vet inte vad Telias egna grejjor gör i brandväggshänseende så där kan jag inte råda. Men om du köper en grunka med det, så kolla att den verkligen klarar av att filtrera 250Mbps internettrafik. De billigaste lär antagligen inte hänga med då, speciellt med lite mer komplexa villkor, och det vore ju synd om din brandvägg blev flaskhalsen.
 
Om ni har möjlighet tycker jag att ni skall köra trådbundet där det är möjligt för att inte riskera att överbelasta Wifi. Ni har ganska många potentiella användare som kan ta kapacitet. I praktiken blir det sällan mycket bandbredd i Wifi.

Jag har en Netgear GS108Ev3 samt två GS105Ev2 för det trådbundna. Därtill har jag en Apple TC och en Express.

TC är vår GW och FW och hanterar bara internettrafik. Den klarar av vår 100 Mbps lina utan problem. Du får testa och se om din TC klarar 250 Mbps. Om det är många sessioner som går genom routern minskar de tillgänglig bandbredd, dvs om det är många klienter som har förbindelser ut mot internet får routern mer att jobba med utan att genomströmningen är speciellt hög.
 
Är det verkligen en Inteno ROUTER? Vi "fick" nyligen Öppen Fiber och då skruvades det upp en Inteno SWITCH (som i princip bara splittar upp VLAN:en för Internet/TV/telefoni på separata fysiska portar). Om man sedan väljer Telia som fiberleverantör får man en router från Thomson (som anses vara ganska dålig, men det går fint att köra med en annan).

Det är möjligt att du har fått andra prylar än oss, men baserat på vad vi fick för utrustning så är Inteno-lådan inte en router. Kolla upp det, för är det en switch så måste du ha en router efter den.
 
Exakt hur man ska koppla beror ju lite på vad de olika enheterna ska kommunicera med.

Om du "kaskadkopplar" mellan dina två Airport så kommer både enheterna högst upp och enheterna på huvudplanet att behöva dela på samma tråd ner till källaren. Har Airportarna varsin kabel så kommer det alltså att bli högre bandbredd ner till källaren.

Nu lär väl internetförbindelsen vara den stora flaskhalsen, men det är alltid bättre att försöka ha så "bred" förbindelse som möjlig.

Sen är Inteno-lådan som sagt var antagligen konfigurerad som VLAN-switch, så du behöver en router. Jag gillar Asus burkar, särskilt eftersom man enkelt kan "uppgradera" dem till Merlins version av Asus-wrt. Min RT-AC66U ska i alla fall klara 300-400 Mbps WAN-LAN, deras nyare burkar klarar nog lite mer.
 
Den där listan behöver man ta med en nypa salt. Min RT-AC66U står där att den klarar 836 Mbit/s, MEN det är bara i accelererat läge. Det är väldigt många funktioner som inte fungerar i accelererat läge.

Några exempel är QoS, en del trafikövervakningsfunktioner, föräldrakontroll, url-filtrering och liknande.

Utan hårdvaruacceleration är den nere på 240 Mbit/s.

http://www.smallnetbuilder.com/wire...1750-gigabit-router-reviewed?showall=&start=2
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nerre skrev:
Det är väldigt många funktioner som inte fungerar i accelererat läge.

Några exempel är QoS, en del trafikövervakningsfunktioner, föräldrakontroll, url-filtrering och liknande.

Utan hårdvaruacceleration är den nere på 240 Mbit/s.
Det är väl som de flesta tester att de skall tas med en nypa salt. Visst är det så att Qos och annat tar kapacitet från nätet, men vad jag vet tillhandahåller ingen ISP i dag QoS på internet. Apples Wifi produkter har inte stöd för QoS. Som "vanlig" hemmaanvändare tror jag inte att några av funktionerna ovan används speciellt ofta.
 
arneri68 skrev:
Det är väl som de flesta tester att de skall tas med en nypa salt. Visst är det så att Qos och annat tar kapacitet från nätet, men vad jag vet tillhandahåller ingen ISP i dag QoS på internet. Apples Wifi produkter har inte stöd för QoS. Som "vanlig" hemmaanvändare tror jag inte att några av funktionerna ovan används speciellt ofta.
Kör man IP-telefoni (utan separat VLAN) så vill man köra QoS på sin egen router för att inte ungarnas streamade film ska göra att IP-telefonin får dropouts. Man vill kanske kunna köra Skype trots att grabben och hans kompisar sitter och "lanar".

Kan ju tilläggas också att många av dessa funktioner är påslagna som default. Så ska man maxa ut hastigheten måste man veta vilka grejer man ska slå av. De flesta hemma-användare brukar inte ha kompetensen för det.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.