Hej,

Söker information, referenser och förslag på leverantörer till ett husbygge.

Vi köpte en gård på landet utanför Leksand för ett år sedan och funderar på att bygga ett nytt hus på vår stora tomt för generationsboende. Vi ska anlägga ny avloppsbrunn och kan då dimensionera den för två fastigheter. Vatten har vi liksom gott om garage och förråd.

Vi vill att det nybyggda huset ska vara ca 80-90 kvm och enplan utan loft, kan inte se mig som 80-åring ta mig uppför en trappa:). Ska vi välja ett kataloghus, har beställt kataloger och än så länge fastnat för Kärnhus och Bra Hus. Är viktigt för oss att huset smälter in i miljön.
Förslag på andra kataloghus?

Någon som beställt ett hus i denna storlek som kan lämna referenser och ev lämna ut priser?
Antar att det i dagsläget borde finnas en god möjlighet att kunna diskutera priset med husleverantörerna, någon som har erfarenhet av detta?

Är lösvirke ett alternativ?

Fyll på med tankar och ideer i övrigt! Vi är bara i inledningen av dessa tankar och funderar på massor, bla uppvärmning. Är det helt idiotiskt att välja eluppvärmt kombinerat med en rejäl kamin? Hur gör man med ventilation i så fall?
 
Vad du ska ha för hus det kan bara du själv välja. Jag tycker att lösvirkeshus eller modulbyggen liknande lösvirke är väldigt flexibelt. Om jag själv skulle välja skulle jag nog lusläsa ett gäng kataloger för att sedan sno idéer och antingen anpassa en katalogmodell eller rita helt eget.

Man kan knappast klara energikraven på ett nytt hus genom ren eluppvärmning, och ja, det är ett idiotiskt val vid nybygge. Om man däremot är en frekvent eldare och gillar att stödelda kan kombinationen av ett välisolerat hus, eldstad och frånluftsvärmepump (som alltså återvinner energi från ventilationen) bli väl fungerande.
 
Vi har precis påbörjat byggnation av ett litet enplanshus i enkel standar med liknande kravspec. Vi bygger ett hus som heter villa Emma från Björklidenhus. De marknadsför dock ej längre denna modell men kan ändå vara möjligt kanske. Priset för totalentreprenad med nyckelfärdigt hus inkl grund dvs platta på mark 1,4 msek. Inget markarbete ingår idetta så allt arbete innan gjutning gör vi själva. 90 m2 med 3 sovrum och öppenplanlösning.

Jag kan dock inte ge referens på hustillverkaren ännu då vi är tidigt i processen. Plattan gjuts ca vecka 9.
 
Kolla in vårt hus som vi byggde på Gotland. Utvändigt passar det inte in men idag kan du ta en planlösning och gå till i stort sett vilken husleverantör som helst och få förslag på pris, utseende osv. De anpassar efter dina önskemål. Så om du ser en planlösning du gillar för ett annat hus är det bara att anpassa till dina önskemål.
Vi gjorde dock om köket så vi har en köksö. Du kan se i min blogg VÅRT GOTLANDSHUS www.missfixtrix.com
Gotland.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Tack för ideer och skisser!

Timefelix: Gillar din planlösning, har något liknande i huvudet (har inte börjat skissa än). Just att ha öppet mellan vardagsrum och kök samt att lägga badrummet i andra änden från köket är ideer som jag tror jag "stjäl" från dig:)

Har pratat lite löst med några säljare och de säger alla samma sak, svårt att hitta hantverkare som kan bygga till rimlig kostnad. Någon sade att entreprenadkostnaden har gått från 70-80 % av byggsatskostnaden till 120-130 %. Allt detta efter ROT-avdragets införande.
Finns dock några med egnaa hantverkare som kan sälja nyckelfärdigt. Ska skissa vår önskade planlösning och maila de som har ett för oss intressant upplägg.
 
Kornströhm skrev:
Gillar din planlösning, har något liknande i huvudet (har inte börjat skissa än). Just att ha öppet mellan vardagsrum och kök samt att lägga badrummet i andra änden från köket är ideer som jag tror jag "stjäl" från dig:)
Betänk dock att om du har kök och badrum vägg-i-vägg kommer det att underlätta dragning av VVS. Det kanske inte är en stor fråga för det är klart att det går att lösa på annat sätt också.
 
Det jag kan säga Kornströhm är att vi gjorde sovrummen mindre till förmån för kök och vardagsrum och det är något vi aldrig ångrat. Vi befinner oss mestadels på uteplats eller i köket och som jag sa då vi har en köksö (ej med på den här ritningen men las till senare) så är det väldigt trevligt att ha gäster och umgås där. Vi upplever att man är väldigt liten tid i sovrummet och därför drog vi ihop ytan där. SÄkert billigare att ha kök och badrum vägg i vägg men det var inget som kändes naturligt för oss. Vi har dock fördragit så vi kan bygga ut huset och då även ha ett till badrum
 
Ett sovrum för en person behöver egentligen bara ha plats för en säng, en garderob och en bokhylla så länge man har tillgång till en gemensam klädkammare och bra gemensamma utrymmen. 3 x 2,5 m räcker en bra bit. Kör man med platsbyggd säng så kan man ha bra förvaringslådor under och bara lägga en madrass på. Man behöver inte heller ha full takhöjd ovanför en säng, så man kan platsbygga in en förvaring där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.