Jag hade tänkt lägga ett massivt ekgolv i ett rum direkt på bjälklaget. Reglerna ligger lite olika men max 45cm cc. Rummet är c:a 4,5x4,5 där min ambition från början var att lägga golvet helst utan skarvar.

Det golv som jag nu har fått tag på har dock så himla korta bitar och är inte längre än mellan omkring 70cm upp till 170cm. långa! Går det att lägga ett sådant golv på bjälkarna eller förutsätter det golvspån under? Inga skarvar kommer att hamna över bjälkarna heller om jag lägger detta.
 
D
Hur tjockt är golvet? Är det ändspontat? Har du frågat leverantören/tillverkaren?
 
Golvet är 140*20 och är ändspontat. Jag har inte frågat tillverkaren.
 
D
H Handell skrev:
Golvet är 140*20 och är ändspontat. Jag har inte frågat tillverkaren.
Börja kolla med tillverkaren, rimligen har dom anvisningar med krav på allt möjligt, från underlagets planet, till minsta cc-avstånd och krav på ångspärr. Personligen tycker jag att 20 mm är lite tunt att skarva utan stöd men det är inget värt.
 
  • Gilla
Handell
  • Laddar…
P Pickadollen skrev:
Det bästa är väl att följa tillverkarens anvisningar? Föllinge skriver att det kan läggas på t.ex. bjälklag, DalaFloda likaså. Sedan finns det riktlinjer hur skarvar ska vara. Kontakta tillverkaren och ställ frågorna, det hade jag gjort.

[länk]
Tack för delningen. Jag har läst anvisningar från andra tillverkare tidigare, men nu när golvet kom hem så var det näst intill lite chockartat hur korta bitarna var mot hur furugolv kommer. Det är trots allt trädens karaktär som avgör längden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.