Jag har en fråga som kanske varit uppe tidigare.

Vi har ett nyköpt husobjekt i Skåne med en hel del att göra, men eftersom det kör på en gammal oljepanna, CTC Total från 1982 är att göra något åt det ett prioriterat område.

Först tänkte vi att det är väl bara att riva ut och sätta in en luft-vattenpump, men allteftersom har vi börjat fundera på att skaffa en begagnad pelletsbrännare att sätta istället för oljebrännaren. Det finns ett perfekt utrymme att göra om till pelletsförråd. Vi kanske skulle klara oss med en investering på kanske 10 000:- istället för 100 000:- för luft-vattensystemet. Visst, det hela kanske bara fungerar några år, men då har man haft tid att utvärdera det hela?

Hur pass komplicerat kan det vara att skruva dit och justera in en brännare? Jag har läst mig till att CTC Total inte är världens bästa kombipanna att använda tillsammans med pellets, men om man gillar idén med pellets efter att ha testat detta kan man ju skaffa en riktig pelletspanna istället.

Är det idé att testa?

//axelvic
 
Jag tycker det är värt att testa. En beg. brännare kostar inte så mycket. Personligen är jag lite skeptisk till att en luft/vattenpump räcker till när kylan sätter in. Nu kanske ni inte har lika kall i Skåne som här uppe, men, inte att förglömma, använder man inte skorstenen fungerar inte hellre självdraget så bra om det är ett äldre hus.
 
Absolut värt att testa.
 
H
Du är inne på rätt ide. Verkningsgraden kanske är 5% lägre än för en riktig pelletspanna men du eldar i många år för de pengar som en luft-vatten kostar. Till Total bör man välja en brännare som har tillförlitlig tändning eller inte gör mer än ett startförsök. Total är känslig för kvarbliven brandgas och vid brännarens andra startförsök kan det lätt bli en smäll så aska och sot flyger runt i pannrummet.
 
Undrar som Axelvic: Hur svårt är det att sätta i en brännare själv? Har en ctc egor 25 -85, vedpanna.
 
H
Tjodjuret skrev:
Undrar som Axelvic: Hur svårt är det att sätta i en brännare själv? Har en ctc egor 25 -85, vedpanna.
Kontrollera vedpannans effekt. Ingen mening sätta in en för liten brännare. De vanliga brännarna är på 20 kW. Annars är det väl bara att ta upp ett hål i pannluckan och montera en fästplåt för brännaren. Har brännaren egen temperaturgivare så kopplar man brännarens elmatning till pannans maxtermostat och stoppar in brännarens temperaturgivare i ett dykrör på pannan.
 
holmertz skrev:
Kontrollera vedpannans effekt. Ingen mening sätta in en för liten brännare. De vanliga brännarna är på 20 kW. Annars är det väl bara att ta upp ett hål i pannluckan och montera en fästplåt för brännaren. Har brännaren egen temperaturgivare så kopplar man brännarens elmatning till pannans maxtermostat och stoppar in brännarens temperaturgivare i ett dykrör på pannan.

Enligt vad jag förstått efter de bilder jag sett så ska brännaren monteras i övre luckan där det redan är ett håll och "fästklammrer". Men jag har sett på andra modeller att den monteras nederst...
 
H
Tjodjuret skrev:
Enligt vad jag förstått efter de bilder jag sett så ska brännaren monteras i övre luckan där det redan är ett håll och "fästklammrer". Men jag har sett på andra modeller att den monteras nederst...
Är det en Egor V25 med underförbränning brukar man sätta en framåtbrinnande brännare i övre luckan så får man ett stort askutrymme. Det går också att sätta en uppåtbrinnande brännare typ Bequem eller Ecotec i nedre luckan.
 
holmertz skrev:
Är det en Egor V25 med underförbränning brukar man sätta en framåtbrinnande brännare i övre luckan så får man ett stort askutrymme. Det går också att sätta en uppåtbrinnande brännare typ Bequem eller Ecotec i nedre luckan.

Ok, så man kan i stort sett använda vilken brännare som helst som finns på marknaden? Bara man monterar den rätt.
Vad menar du med underförbränning? Vet att pannan finns både med och utan galler, om det är det som är skillnaden du menar. Vår har galler.
 
H
Hittade en beskrivning som jag tror stämmer för Egor V25.
http://www.ctcvarme.se/enertech/p259/files/Inst_CTC_V25.pdf

Ser den ut på det viset så borde en framåtbrinnande brännare i påfyllnadsluckan bli bäst. Det blir då ett stort utrymme för askan.
Sedan är det en annan fråga om en vanlig 20 kW brännare orkar med att ge tillräckligt hög rökgastemperatur med den pannan. Har du insatsrör i skorstenen blir det knappast problem men med en lång tegelskorsten kan det bli kondensproblem. Begagnade 30 kW och 50 kW brännare säljs inte ofta så då får man köpa nytt. Närmaste man kan komma begagnat är Torsbyugnen TB Mini som klarar av 25 kW. Den säljs ofta begagnad till bra pris. Exempel: http://www.blocket.se/varmland/Pelletsbrannare_TB_Mini_Torsby__Ugnen_27874282.htm?ca=10&w=3

Med underförbränning menas bara att röken går ut under veden och luften till förbränningen kommer uppifrån.
 
En fördel till som du får med pelletsbrännare kontra VP är att du får ett opåverkat ventilationssystem. Om du nu inte har mekanisk frånluft vill säga då spelar det ingen roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.