Hej!

Nu är det dags att uppgradera vardagsrummet och då även ljudet.
Jag har börjat kika runt på vad det är jag vill ha men hittar inget klockrent alternativ.
Sonos ser ju ok ut på många sätt, men lite av den stora vinsten med det är väl "flerrums-funktionen"
och betala för det utan att ha nyttan känns inte helt rätt....

Idag har jag 2 st Dali golvhögtalare och Denon-stärkare och -cdspelare - så mina kvalitetskrav
ligger någonstans i de lägre/billigare klasserna på Hifiklubben...

Skall
  • Vara liten (jag vill slippa en ful stereobänk...)
  • ha ett hyfsat ljud.
  • Enkel att sköta - inga special-speciallösningar.


Bör
  • Köra Spotify
  • Styras från app.
  • Starta upp automatiskt när man sätter på tv?

All input tas tacksamt emot!
 
Dina bör krav fixas av att välja rätt förstärkare. Sedan får du välja högtalare efter tycke, smak och plånbok. Om det inte är något fel på dina Dali högtalare kan du säkert ha kvar dom.

Bäst är såklart att gå in på en hifi butik för att lyssna och prata med personalen. De brukar veta vad de pratar om. Annars rekommenderar jag ljudfokus.se. De har bra sortiment och hyfsade priser rent allmänt.

Jag kollade också på sonos, men insåg att jag kunde få samma funktionalitet med bättre högtalare till ett bättre pris genom att pilla lite själv (om jag vill bygga ut till flera rum). Men då har jag också lite intresse av hemelektronik och tycker det är kul. Med sonos betalar man för att det bara ska hoppa igång av sig själv.

Mitt nya ljudsystem i vardagsrummet består av Yamaha RX-V775 förstärkare och Dynavoice Challenger M-85 EX golvhögtalare. Ska köpa till centern i samma högtalarserie också för att få lite bättre tal från tvn. Nu är det kanske inte riktigt vad du söker för de högtalarna tar sin plats och du ville ha något mindre. Dessutom har du redan golvhögtalare om du skulle ha plats för dem.
 
Ja, det borde jag ha haft med i första inlägget... jag vill ha mindre högtalare också... Jag skulle mycket väl kunna leva med dom jag har, men hon som bor där jag bor vill gärna ha bort dom... ;)
 
Det kommer inte bli riktigt samma ljud men du kanske ska kolla på en soundbar? Kan bli helt ok ljud och inte så mycket kabeldragning. Para det med rätt förstärkare så att du kan spela spotify och styra via app etc så är du kanske hemma sen?

Jag är dock inte så insatt i soundbars.
 
Sonos uppskattas av "hon som bestämmer". :)

Deras soundbar till TVn funkar bättre än man kan tro och startar och byter källa med TVn (denna funktion är viktig för handhavandet). Ljudkvalitén är fullt acceptabel för den stora massan idag även om jag själv inte varit nöjd. Komplettera med Play1 eller 3.

Alternativet är att plocka ihop ett eget paket. Ett par stativhögtalare låter väldigt trevligt och finns i modeller som är "snygga". Även mindre design-högtalare kan fungera. I båda fallen gäller det att komplettera med en subwoofer av hög kvalité, placering av den kan göras mer eller mindre helt dolt. Handhavande via en hemmabio-förstärkare, välj gärna en med Spotify Connect och Airplay.

Själv har jag satt HiFi-intresset på paus för tillfället och nöjd mig med ett billigt system. Mitt nuvarande vardagsrum har inte plats för ens ett par stativ-högtalare på lämplig plats. De små vita kuberna från Cambridge på HiFi-klubben kostar 650 kronor styck. Jag har 5 såna i en hemmabio-konfiguration ihop med en subwoofer från XTZ (ca 9000 kr) som drivs av en vanlig hemmabio-förstärkare för ca 3.000 kronor. Inget för aktiv HiFi-lyssning men till TV, film, allmän musik och fest fungerar det hur bra som helst.
 
Här är de. Är typ en kub på 8 cm. Notera att de kräver en (musikalisk) subwoofer för att komma till sin rätt.

CAMMIN11HGWH_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har också hört att sonos soundbar ska vara rätt bra ljudmässigt. Men också att den redan börjar bli lite utdaterad på anslutnings och protokoll fronten. Tänker då på endast optisk anslutning och inget stöd för DTS eller Dolby TrueHD. Personligen har jag haft stora problem med optiska anslutningar. Det verkar inte vara så bra implementerat på många enheter.

Och ett tillägg till det Mainstream skriver om hemmabioförstärkare. Se också till att både förstärkare, tv och andra apparater klarar av att styras via hdmi. Så kallad CEC (Consumer Electronics Control). Det gör att du kan styra alla HDMI ihopkopplade apparater via förstärkaren.
 
Audio Pro Addon Four är nog det ultimata. Lite svår att få tag i då den har utgått på de flesta ställen. Slår på ljudet automatiskt när du slår på teven /ljudkällan. Komplettera med airport express om du vill köra AirPlay från spotify etc. Argon släpper motsvarande pryl för spotify connect inom kort.


Totalpris på 2500 - 3000. Körde en sådan i två år men fick byta till receiver när hdmi ingångarna blev för få. Saknar dock smidigheten.
 
Kolla på en reciever som stödjer spotify connect i kombination med vägghögtalare och en musikalisk subwoofer. Kanske dali icon on-Wall eller sonus faber venere wall? Och en liten velodyne som subwoofer.

Jag hade inte skaffat sonosprylar. De låter burkigt jämfört med hifi-högtalare tycker jag.
 
Är det någon kollat på "sonoskopiorna" eller rent av testat? Det finns ju flera alternativ... Bluesound, samsung osv...

Jag skulle tycka att det skulle vara "schmutt" att få bort hela stereobänken....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.