Hej alla duktiga forumskribenter,

Vi har som många andra problem med en hantverkare som har lyckats få till ett bakfall i vårt nya badrum. Han vill nu rätta till detta genom att spackla upp ett korrekt fall ovanpå det befintliga klinkergplvet och sen lägga nytt klinker igen, förhoppningsvis med rätt fall (annars kommer vi snart få hoppa upp när vi skall in i badrummet ;-))

Det står helt klart och tydligt i GVKs "Säkra Våtrum" att ett felaktigt fall i ett tätskikt och i ett keramiskt ytskikt inte får rättas till genom att ett nytt keramiskt ytskikt läggs ovanpå, men det står inte varför. Vad är risken med denna lösning som vår hantverkare föreslår?

Förutom att golvet höjs, vilket kanske inte är så farligt mer än rent estetiskt (och att det är rätt lågt i tak i vårt badrum), finns det andra komplikationer som jag inte kommer på? Hur påverkas vår elektriska golvvärme tex?

Ledsen om jag frågar något som står i tidigare trådar, men jag har försökt leta och hittar inte någon förklaring.

mvh
DrNico
 
Det som händer när det kommer vatten på golvet är att det sipprar ner i fogen och neråt tills det når ett vattentätt lager, dvs fuktspärren, sen rinner vattnet åt det håll som fuktspärren lutar. I ditt fall åt fel håll.

Och Nej, de kan inte lägga på ett lager fuktspärr till innan de lägger klinker för då för de dubbla fuktspärrar....
 
Hej skuggan och tack för ditt svar.

Nej, det har inte föreslagits att ett nytt lager fuktspärr skall appliceras, bara spackel och ett nytt lager klinker.
 
Thomas59
drnico skrev:
Hej skuggan och tack för ditt svar.

Nej, det har inte föreslagits att ett nytt lager fuktspärr skall appliceras, bara spackel och ett nytt lager klinker.
Den yta som fallet bedöms utifrån är den yta som tätskiktet är applicerat på - INGET ANNAT.

EDIT: För tydlighetens skull eftersom någon påpekat att även ytskiktets fall reglaras i våtrumsreglerna . Ytskiktet ska givetvis inte ha bakfall heller, som jag skrev i stycket nedan men kanske inte var lika tydlig med. Ber om ursäkt om jag var otydlig. EDIT.

Hur ytskiktet (klinkersbeläggningen) lutar har i princip inte någon större betydelse även om det givetvis inte ska vara bakfall på ytskiktet heller.

Spackel och ett nytt lager klinkers förändrar inte det faktum att ni har bakfall eftersom det inte påverkar fallet (lutningen) på ytan som tätskiktet är applicerat på. För att rätta till bakfallet MÅSTE det gamla tätskiktet bort och golvet måste sedan flytspacklas igen samt nytt tätskikt på detta.

Be dina hantverkare att dom dokumenterar att det nya golvet har korrekt fall INNAN tätskikt och ytskikt appliceras igen. Det borde dom enligt reglerna ha gjort från början.

Att rätta till bakfallet genom att flytspackla/spackla på det gamla klinkersgolvet och sedan lägga på nytt tätskikt är heller inte tillåtet. Dubbla tätskikt=BIG NO! NO!

Att som hantverkare inte ha koll på detta borde vara straffbartq(;^;)p. Troligen vet dom nog att det inte är korrekt men dom tar en rövaren då deras förslag givetvis är billigare och mindre arbetskrävande för dem.

Hantverkaran ska stå för alla kostnader och egentligen borde ni även begära skadestånd för att ni har ett obrukbart badrum + olägenheter i övrigt under tiden det tar att rätta till felet.

Kolla att er hantverkare har våtrumsbehörighet för säkerhets skull. Då badrummet är klart ska ni erhålla ett intyg som ni sedan sparar tills det någon gång i framtiden är dags för försäljning. Det är i princip en värdehandling.
 
Redigerat:
Detta har behandlats flera ggr här senaste tiden och det är mycket riktigt så att man inte får rätta till ett felaktigt fall med fix eller nytt lager klinker.

Jag blir förvånad att detta verkar vara såpass vanligt förekommande.
Både felaktiga fall och hantverkare som verkar vilja fuska till det verkar vara vanligt.
 
Kan bara instämma och hålla med om att det är felaktigt tillvägagångssätt.

Precis som det skrivs så är det i tätskiktsnivå som fallet ska vara rätt !

Är det inte det så går som sagt vattnet ner och ställer sig i den svacka som finns i tätskiktsnivån och det är absolut inte bra.
 
Lite OT kanske men hur vet man att det verkligen är bakfall och hur definieras det? Är det OK att ha bakfall på själva kaklet om det inte är det på tätskiktet tex? I så fall kommer vattnet att rinna mot brunnen även om det kommer att se underligt ut när det fösvinner ner genom fogarna.
 
Thomas59
espace skrev:
Lite OT kanske men hur vet man att det verkligen är bakfall och hur definieras det? Är det OK att ha bakfall på själva kaklet om det inte är det på tätskiktet tex? I så fall kommer vattnet att rinna mot brunnen även om det kommer att se underligt ut när det fösvinner ner genom fogarna.
Nej det är ju inte ok även om hela regleverket utgår från tätskiktet som sådant. Du har ju primär och sekundär avrinning. Den primära är det vatten som rinner direkt på ytskiktet och står väl för huvuddelen av avrinningen. Den sekundära är avrinningen som sker genom fukt som tränger ner i fogar och sedan vandrar i fixet under ytskiktet. Båda avrinningarna ska givetvis gå mot golvbrunnen.

Nu ska man inte överdriva riskerna. Är tätskiktet bara korrekt utfört med bla uppvik vid trösklar är risken för fuktskador inte särskilt stor men fel är det likafullt och skall göras om - i sin helhet.

Mindre lokala svackor kan ju också förekomma och utgör inte heller några större risker - men fel det också.

Det kan ju förekomma fall där en kund och ett företag av olika anledningar vill kompromissa när mindre lokala svackor förekommer. Kunden kan leva med svackan och hantverkaren tar hellre en nedsättning av ersättningen (givetvis:D) än att göra om allt.

Man ska dock vara medveten om att man dels riskerar vägrad eller nedsatt försäkringsersättning i händelse av vattenskada (oavsett om det beror på svackan) och dels bör upplysa en framtida köpare om att våtrummet inte är fackmässigt utfört. En köpare kan då se detta som skäl till ett kraftigt prisavdrag.

EDIT: Hur kan man veta att man har bakfall? Ja det är ju just det. Är ytskiktet lagt måste man i princip riva bort detta för att kunna avgöra med 100% säkerhet.

Ser man att vattnet på ytan rinner åt fel håll eller bildar pölar har man bakfall. Man kan dock ha bakfall även om vattnet rinner åt rätt håll och inte bildar pölar. Som vi ser exempel på nästan varje vecka på forumet tror (?) många yrkesmän att man kan bygga fall med fix och jag gissar att mångdubbelt fler golv än de som på ytan har bakfall har bakfall och svackor i tätskiktet som utföraren döljt med fix i stora mängder.

Det är pga detta som jag förordar att man ska kräva att korrekt fall mäts upp och dokumenteras INNAN tätskikt och ytskikt läggs på.

Vad är bakfall? Ja i det enkla fallet när vattnet rinner bort från golvbrunnen, är stillastående eller bildar pölar på ytskiktet. I det mer komplicerade fallet när ytskiktet iofs lutar åt rätt håll men tätskiktet lutar åt fel håll, är plant eller bildar svackor som ju inte kan ses med blotta ögat.

Sen kan du ha ett felaktigt fall ÄVEN om tätskiktet lutar åt rätt håll. Det finns nämligen regler för hur mycket fall man ska ha i olika delar av ett våtrum. Gissar att felprocentern är är ÄNNU större än de två föregående fallen.

Kvar blir nog ett fåtal våtrum som VERKLIGEN följer reglerna och detta gäller bara fallet. Certifierade firmor slarvar (inte förvånande) med annat också. Beklämmande är vad det är.
 
Redigerat:
E
Regelverket gäller både för underlaget för tätskikt och ytskiktet angående fall mot brunn.
 
Thomas59
Experto crede skrev:
Regelverket gäller både för underlaget för tätskikt och ytskiktet angående fall mot brunn.
Visst är det så. Jag ser nu då jag läser mitt förra inlägg igen att jag är lite luddig. Jag skriver vissserligen i sista meningen i första stycket att "Båda avrinningarna ska givetvis gå mot golvbrunnen" men inledningen på samma stycke är väl inget under av klarhet:rolleyes:

Hoppas att resten av det jag skrev ändå pekar på att givetvis både tätskikt och ytskikt omfattas av regelverket.
 
Jösses vad ni kan och vad fantastiskt hjälpsamma ni är!

Jag kan avrapportera att det nu har löst sig så att vår byggare tar ett rejält bett i det sura äpplet och börjar riva upp vårt fina (men ej korrekta) badrum om en vecka för att spackla upp ett korrekt fall, återigen lägga tätskikt och sen klinker och kakel igen. Surt för alla inblandade, men inte mycket att välja på.

Eftersom jag nu blev tvungen att leta lite i branschregler etc i den här frågan undrar jag generellt om det är GVKs regler som är det man går efter eller om det finns andra regerlverk som det arbetas efter parallellt (BBV?) ?

Återigen, jag är verkligen tacksam för er support i mitt ärende och undrar lite nyfiket om ni jobbar med denna typ av hantverk professionellt eller om ni bara är duktiga amatörer?

mvh
drnico

PS. Varför skriver man alltid nåt fel i en rubrik ("linker" :)) när den inte går att editera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.