Jag ska bygga ett mindre förråd i vår matsal och vill där ha en taklampa med strömbrytare före. På samma vägg, i närheten av vart jag ska regla upp finns ett jordat vägguttag. Kan jag dra kablar vidare från uttaget till taklampan och sätta brytaren emellan eller brukar man dra från annat håll? Det sitter ytterligare ett uttag efter detta så mitt lamputtag kommer isåfall inte vara sist i den slingan.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Mikael_L
Det låter inte som något tokigt eller problem med den tanken.
Ev hinder är bara ifall det i just detta fall är olämpligt p.g.a hur det ser ut omkring just där.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Det är ing problem att dra rör där så något hinder finns inte.
 
Mikael_L
Då lär det inte vara några problem.

Rent generellt söker vi elektriker ofta efter en punkt "ovanifrån" att ta matningen ifrån, men det är mest rotat i gammal vana och tradition, inget som går emot vare sig regler eller elsäkerhet.
 
Skall börja med att påpeka att jag är INTE elektriker. Men så som du beskriver så låter det OK. Det låter som du ändå skall öppna väggen för att få¨dit rör? Du skulle ju kunna utröna om uttaget ifråga matas från någon kopplingsdosa högre upp på väggen, och ev. utgå därifrån. Det skulle bli mer i enlighet med hur det brukar göras.
 
H hempularen skrev:
Skall börja med att påpeka att jag är INTE elektriker. Men så som du beskriver så låter det OK. Det låter som du ändå skall öppna väggen för att få¨dit rör? Du skulle ju kunna utröna om uttaget ifråga matas från någon kopplingsdosa högre upp på väggen, och ev. utgå därifrån. Det skulle bli mer i enlighet med hur det brukar göras.
Det finns ingen kopplingsdosa på den väggen. Det finns däremot ett lamputtag och i andra uttag i samma rum är det skarvat till höger och vänster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.