Hallå,
Har nya kyl och frys från ikea i mitt kök. Kommer inte på rak arm i håf vad se heter men är rostfria och inte alls deras billigaste. Tillverkade av Bosh om jag inte är helt fel informerad.

På platsen där de står lutar golvet någon mm ut mot väggen bakom skåpen. Inte mycket, ligger 16 mm hellimmad stavparkett I rummet och en 15 mm plyfa under skåpen. Detta medförde dock att det inte gick att justera skåpen så att de står rakt eftersom de lutade bakåt när benen i framkant var helt uppskruvade. Riktigt kasst tycker jag.

När jag ställde dit skåpen och insåg problemet blev jag så sjukt less att jag tog till snabbast möjliga lösning, att lyfta skåpen lite i bakkant och styra in lagom långa remsor av masonit. Funderade rätt hyffsat och skåpen står hyffsat rakt och inte allt för ostadigt.

Problet är att kylen ibland, inte alltid när det går, låter riktigt illa. Mekaniskt skorrande ljud som är svårt att förklara. Om jag lutar skåpet lite framåt så att bakre hjulen hamnar i luften slutar det låta. Dock bara tills jag ställer ner det igen.

Vad kan detta bero på och hur löser jag problemet?
 
K
Jag gissar på att det är vibrationsljud antingen från benen ner i underlaget - prova sätt under möbeltassar eller liknande och se om det ändras.

kan också vara vibrationsljud från kompressorn/tråget etc. Kolla även det.
Jag hade så och då spelade det ingen roll om skåpet stod i våg eller inte. Löstes av tekniker som var här och satte små dämpkuddar mellan kompressorn och tråg.

Men, mina skåp är inte tysta, dom väsnas en hel del och idag verkar det som rena lotteriet när man köper kyl/frys. Antingen låter de mycket eller så är de helt tysta.
 
K Erik Deste skrev:
Jag gissar på att det är vibrationsljud antingen från benen ner i underlaget - prova sätt under möbeltassar eller liknande och se om det ändras.

kan också vara vibrationsljud från kompressorn/tråget etc. Kolla även det.
Jag hade så och då spelade det ingen roll om skåpet stod i våg eller inte. Löstes av tekniker som var här och satte små dämpkuddar mellan kompressorn och tråg.

Men, mina skåp är inte tysta, dom väsnas en hel del och idag verkar det som rena lotteriet när man köper kyl/frys. Antingen låter de mycket eller så är de helt tysta.
Tackar för svar. Får nog kontakta ikea. Är bara så irriterande med de långa väntetiderna i telefon.

Möbeltassar blir nog svårt då jag gissar att de skulle behövas under hjulen i bakkant för att kanske göra någon skillnad. Är när jag lättar på hjulen som det blir bättre. Kanske får prova ta bort mina massonitskims och ersätta de med något dämpande.
 
K
N nybyggarn3 skrev:
Tackar för svar. Får nog kontakta ikea. Är bara så irriterande med de långa väntetiderna i telefon.

Möbeltassar blir nog svårt då jag gissar att de skulle behövas under hjulen i bakkant för att kanske göra någon skillnad. Är när jag lättar på hjulen som det blir bättre. Kanske får prova ta bort mina massonitskims och ersätta de med något dämpande.
Du kan köpa vibrationsdämpande platta/material på biltema. Är bara några mm tjockt och självhäftande. Minns inte vad det heter men är svart (sök på ljuddämpning på biltema). Detta satte jag på hela hyllplanet under kylen och frysen, har inbyggt.
Möbeltassar tänkte jag mest för test och inte en permanent lösning.
 
K Erik Deste skrev:
[länk]
Tackar. Ska prova lägga den undrt hjulen i stället för massoniten och se om det gör av sig.

När jag ändå drar ut skåpen funderar jag på att sätta något ljudabsorberade material på väggen bakom. Inte för att reducera missljudet utan för att tab bort så mycket som möjligt av det normala ljudet.

Några tipps på vad man ska satsa på då?
 
K
N nybyggarn3 skrev:
Tackar. Ska prova lägga den undrt hjulen i stället för massoniten och se om det gör av sig.

När jag ändå drar ut skåpen funderar jag på att sätta något ljudabsorberade material på väggen bakom. Inte för att reducera missljudet utan för att tab bort så mycket som möjligt av det normala ljudet.

Några tipps på vad man ska satsa på då?

Jag körde dessa bakom med mycket bra resultat. Dock tog jag bort dem igen då utrymmet bakom blev lite för litet. Fick knappt 3cm och minsta utrymme ska vara 5cm så det blev varmare bakom. Nu kanske det hade gått bra ändå men kände att det kanske var bättre med mer ventilation. Mätte temp och maxtemp bakom utan ligger på 27-28 grader och maxtemp med mattorna bakom låg på ca 32 grader. Så ca 4-5 graders skillnad. Mätt med samma lufttemperatur i köket.

Ska se hur tempen ser ut i sommar, ev kanske jag sätter dit nya bakom igen för att dämpa lite ljud.

https://www.jula.se/catalog/bil-och...ljud/ljuddampning/ljuddampningsplatta-629375/
 
K
Återkoppla gärna sedan när du provat lösningarna. Är mest intresserad av om du sätter dämpning baktill - upplev ljudnivå, avstånd mellan kyl och dämpning, temp bakom.

Ikea anger min 200cm2 bakom inbyggd kyl vilket ger ca 3,5cm, men tillverkaren, Electrolux i mitt fall anger min 5cm.
 
K Erik Deste skrev:
Återkoppla gärna sedan när du provat lösningarna. Är mest intresserad av om du sätter dämpning baktill - upplev ljudnivå, avstånd mellan kyl och dämpning, temp bakom.

Ikea anger min 200cm2 bakom inbyggd kyl vilket ger ca 3,5cm, men tillverkaren, Electrolux i mitt fall anger min 5cm.
Det ska jag göra. Ska jag dit med dämpning på väggen får jag kanske offra gipset och sätta mattan direkt på osbn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.