Hej,


Har äntligen beställt det nya köket och valet stod till slut mellan ikea och kvik. Ikea kunde inte uppfylla vissa krav på mått osv så det blev ett lite dyrare kök från kvik. Färgen vi har valt är nero, svart högblank. Väldigt känsligt mot fingeravtryck men ruskigt snyggt.

Skickar med en bild på hur köket kommer att se ut. Ska få hem grejerna på fredag men vitvarorna från siemens kommer redan imorgon.

Undrar lite vad ni tror om bänkskiva och stänkskydd? Har möjlighet att få ett bra pris på en granitskiva, vill då ha en svart, med lite "guldkorn" i. Blir det för mörkt? Står mellan det och en vit högblank laminatskiva med alu-kant.

Till stänkskydd hade vi tänkt en vit tapet med svarta mönster i samt en härdad glasskiva. Tapeten tänkte vi sätte ända upp till taket, blir det fult? Står och väger mellan tapet eller kakel. T.ex. 33*100 cm platttor, ljusgrå/betongfärgade eller liknande.

Först hade jag tänkt köpa ett vit högblankt kök från ikea, då kändes det betydligt enklare att kombinera med svart mosaik och en ekbänksskiva men valde att gå emot strömmen litegrann och göra något lite mer personligt.

Vad har ni för åsikter? Gärna ny input, är det nått jag missar? Kan man kanske hitta på en roligare/snyggare/trendigare lösning kring dessa bitar?

Tack på förhand.
 
Jag tycker det hade varit finare om toppskåpen följde linjerna på högskåpen. Varken handtagen eller luckorna luckorna ansluter, det vore mycket snyggare med raka linjer där.

Själv blir det en blandning av nero och mano från kvik. Jag kommer att köpa vissa itvaror från kvik och vissa från trettio.se, finns pengar att spara på att kolla dela för del var den är billigast.

Köper du graniten från kvik?
 
Den bilden är inte alls exakt, utan mer på ett ungefär. Ska försöka få toppskåpen i linje med högskåpens toppluckor. så det bara ser ut som en linje där, om det nu går pga det praktiska.

Ja, angående vitvarorna så var faktiskt kvik något billigare än tretti och diverse andra nätbutiker. Dem har en sommarkampanj och ligger faktiskt ett par hundralappar under nätpriser. Detta gäller inte micro och diskmaskinen jag ska ha så dem kommer jag köpa från nätet.

Graniten kommer jag få från Estland, komplett med underlimmad blanco-ho. Till ett väldigt bra pris också. Har sett flera personers kök där dem anlitat denna estlänska kille som mäter, leverar och installerar. Frågan är bara hur det blir med svart granit till ett svart kök? Vad tror du?
 
I ett helsvart (nero) kök skulle jag nog försöka ha i varje fall lite liv i bänken. Men om du har ett tjusigt stänkskydd kanske det blir bra med kolsvart.

Bra att du fixar till linjerna, det kommer att göra mycket på utseendet. Försök att fixa det på en bild också så du ser hur det ser ut. Mitt kök finns i en annan tråd här rendrat på datorn.
 
Javisst, linjerna ska fixas men väggskåpen får inte komma för högt upp från bänkskivan. Jag är väl normallång (typ 1,82m) men min sambo som är ett huvud kortare måste ju nå. Sen får det ju inte se dumt ut, men självklart ska det försökas lösas i bästa mån.

Ja, stänkskyddet vi hade tänkt var ju en vit tapet med lite svarta mönster i. t.ex. stora blad, blommor, medaljonger etc. Kanske något inslag av lila kanske, vet inte, har inte hunnit undersöka tapeter än. Det tänkte vi kombinerat med en granitskiva i svart, med lite skimmer i, brukar kallas för "star" eller nått i den stilen. Eller så hoppar vi över graniten och kör en vit högblank laminatskiva, men känns ju lite trist när man har läge att slå till på en fin sten.

Tror ni det vore snyggt med färgat glas istället? T.ex. ljus lila? Sen ha övriga väggar i köket vitmålade och bara lila under glaset som agerar stänkskydd...?
 
Jag tycker du ska ha någon färg i det hela, annars kommer det att bli för tråkigt och se lite "unkarls" aktigt ut. Lila och svart är lite porrigt enligt mig, rött, vitt, orange, någonting som sätter sprätt på det.

Jag kommer att ha en röd glasskiva målad på baksidan bakom i mitt svartvita kök som stänkskydd, och är frestad att matcha den med en röd rand i golvet (får se).

linjerna bör vara så att de möts precis handtag och skåpluckor mellan toppskåp och högskåp, annars kommer det att se fel ut. Om du måste kompromissa är det bättre att göra något drastiskt, byta ut halva köket mot vitt tex.


men det är bara mina åsikter.
 
Hej! Jag tycker absolut att du kan ha en tapet på hela väggen, men väljer du en vit med svart mönster kommer det nog, som tidigare talare har nämnt, att kännas lite "tråkigt" med bara svart och vitt.
Själva idén med svarta skåp + svart granitskiva tycker jag låter okej, men kanske hitta en tapet med nån svag färgnyans i alla fall? Att annars "färga" glaset (stänkskyddet) kan också funka, har sett någon som helt enkelt målade baksidan av glaset i en milt äppelgrön nyans, blev snyggt!
Om ni ändå väljer helt svart-vitt, se till att få in många gröna växter i köksmiljön, annars kommer det nog kännas sterilt.
 
Hej!

Jo, har också funderat på det att hitta en tapet som "huvudmönstret" är i svart och då har ännu en färg i sig som andra färg, t.ex. röd, lila, grönt ja, ngt som blir snygg. Ska kika tapeter på nätet nu men tycker det finns så ofantligt mkt men att man aldrig hittar just den man vill ha, alltid är det något.

Tror ni det blir dumt med att bara ha 1 st 60 ho? Vi kommer ha en liten diskmaskin intererat, i underskåpt bredvid micro/ugnen. Är just nu inne i att ha en fyrkantig 60 ho only. Bra/dåligt?

Sen det här med eluttagen, dem blir ju svåra att sätta om man ska ha glas kanske? Ska man sätt dem upp och ner under väggskåpen eller borra lite i glaset och föra igenom kablaget och fästa uttaget på glasskivan?
 
Jag är helt färgblind så det överlåter jag till övriga i debatten :) Men var är diskmaskinen ?? Är det en diskmaskin i 600-hurtsen till höger om vasken så gillar jag idén. Diskmasinslådor är det fräckaste i vitvaruväg idag men man skall veta att de inte är lika kompetenta som en vanlig. Så för att summera din bild så skulle jag om du väljer en 500x400 vask gå på en 600-diskmaskin istället för en dishdrawer. Den är bättre, snabbare, billigare, tystare och du kan köra den halvfull till samma pris som en dd om du köper rätt modell.
Eluttagen ber du glasmästaren skära ut för. De är vardagsmat för dem. Dock skall de inte fästas i glasskivan utan dosan som sitter bakom bygger man ut med en påbyggnadsring som tar dosan ut genom glaset om skruvarna inte når in. Annars tar du "pop-upp" eluttag och sätter i bänkskivan i hörnan som blir helt dolda när du inte använder dem.
Gå på en mörk träskiva (Mahogny är billigt och ursnyggt till svart eller kanske valnöt....) eller vit kompositsten med glasskärvor i... mmmmm... finns hos Silestone eller Jetstone.
 
Vi kommer också att ha en 60 ho, men vi kommer att välja en med två hoar, en stor och en liten. (Blanco-nova 6f)

Men vi har ju ett mindre kök än er.
 
Mest stilrent är att löpa linan ut och även ha en svart köksbänk med glimmer i (Star Galaxy) och passande stänkskydd även den i granit.

120.jpg

Kan av vissa uppfattas som mörkt och ungkarlsaktigt men det blir italiensk perfektionistisk design!

Vill du liva upp köket med lite andra färger skulle jag satsa på en ljusare bänk med lite liv i, t.ex blå labrador

103.jpg

eller en bänk med levande ådror i t.ex juparana, tiger eller silver cloud

119.jpg

Angående överskåpen, för att få dem i linje men ändå nå handtaget, har inte Kvik vipp-skåp med handtag längst ner? Ser ut som tomma luckor nu, men de kan väl hellre vara dolda bakom en större lucka.
 
Ja, det är en dishdrawer som du är inne på, alltså en som är halvhög, så skåpet bredvid micro & ugn är till övre hälften en diskmaskin och undre en tom låda till förvaring. Grejen är att avloppet kommer upp där, så jag får inte in en fullsize diskamaskin där för jag vill inte hålla på att dra om avlopp & vatten. Det är där foten klämmer.

Jodå, luckorna till högskåpen är sånna vippluckor ja. Så planen är ju förstås att få allt i linje där.

Angående bänksskivan så är det faktiskt exakt en såndär "star galaxy" som vi hade tänk att ha på bänken men som stänkskydd också blir det nog för mörkt, känns som man vill ha lite ljusa ytor också. Har dock inte hunnit kolla tapeter riktigt noga än, får se.

Kan ladda upp lite bilder på hur det fortskrider kring renoveringen, just nu har vitvarorna ankommit och köket ska komma imorgon em. Så hela helgen kommer att gå åt skruva stommar och sånt pill.
 
Du har inte lust att förmedla kontakten till killen som levererar granitskivan? Vi står i startgroparna med att renovera köket och det blir nog ett Kvikkök för vår del oxå.
 
Jovisst kan jag det, får återkomma med det ev på fredag om han kommer och mäter hos mig då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.