God eftermiddag kamrater!

Vi köpte vårt hus, byggt 1976, i februari och lite har ju hänt men har inte skapat några trådar om det vi gjort hitills.

Men nu ni, här kommer en följetong om kontoret!

Utgångsläget är ett gråvitt före detta tonårsrum.
Det har suttit LED-belysning vid taklister, vilket gett en del hål samt grövre hål ovanför fönstren efter gardinstänger.


Väggarna i huset består av typ MDF? Hårda mörka träskivor som ger extremt härliga uppdrivna finnar när de skruvas i. De är inte superlätta att slipa ner och spackla över har jag lärt mig efter att ha rustat upp ett par rum.
Denna gång slipar jag bara ner träfinnarna och limmar upp renoveringstapet.

Men vi ska göra grejerna i rätt ordning.
Taket längst bort från dörren var delvis nymålat. Typ 4 plankor var målade med fräsch vit färg ca 60cm ut mot rummet. Plus att gamla färgen var punktvis krackelerar.

Så kan vi ju inte ha det.
Började med att slipa, måla med målartvätt och torka av. Grundmåla. Vara extremt noga med pensel mellan plankorna och hålen mellan plankorna längst in mot taklisterna.

Jesús cristos vilken träningsvärk som uppstod i axlarna. Detta gjordes i helgen.
Bilder på före och efter taktjohejet
Passade på att slipa ner färgkluttar och klisterrester som tonåringen lämnat på fönsterkarmarna och bågarna när han målat från brunt till vitt, behövde inte grundmåla utan bara fräscha till färgen.
Renoveringsrum med täckta möbler, lampor i taket, vägg med tapet, skymning utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett rum under tapetsering eller renovering med skyddsplast, möbler, tapetrulle, fönster och taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Att sätta upp renoveringstapet en var enklare än jag trodde!
Köpte nyans easy cover från byggmax. Att den var så styv gjorde raksträckorna enkla och snabba att fixa men hörnen där jag enbart behövde typ 5-12 cm i bredd var lite svårare.
Det blev en del svinn också eftersom sista våden på rullen var så tight rullad att vecken blev svåra att klappa ut på väggen med lite skador på tapeten som följd, så jag vakade mest den sista metern.
Men även när jag använde den sista biten så blev det slätt när den väl torkade, så egentligen går hela rullen att använda, det är bara svårare att få det oskadat och snyggt.

Att få det bra där elementrören är fästade mot väggen, bredvid fönstret var lite tjorvigt, men jag mätte hur stort fästet var (6cm långt och 2cm brett) och rullade ut tapeten en bit för att skära ut dem längs med sidan, det gick bra men det tog sin lilla tid att få tapeten att glida på plats, pill och lyftande och glida glida glida. Bilden är taget efter grundmålning:
Metallrör nära vägg, med tejp, hållare, och vita färgstänk. Inomhus, närbild, konstruktion, installation eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Valde bort att tapetsera den lilla remsan mellan fönstren och bakom elementet, grundmåla de med roller istället.
Rum under renovering med plastskydd över bord och golv, verktyg och byggmaterial utspridda, oavslutat projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringstapet en täckte den mönstrade tapeten rätt bra, men den lyser ändå igenom
Bilden visar suddiga konturer av inskriptioner eller konst på en vägg, med svagt framträdande färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nattsyster nattsyster skrev:
Att få det bra där elementrören är fästade mot väggen, bredvid fönstret var lite tjorvigt,
Lite sent nu kanske, men det är ganska enkelt att ta bort rörfästena och sätta tillbaks dom efter tapetseringen.
 
useless useless skrev:
Lite sent nu kanske, men det är ganska enkelt att ta bort rörfästena och sätta tillbaks dom efter tapetseringen.
Haha, jag tog i alla fall själv täckplattan :D
Kommer nog måla rör och täckplattorna med samma finfärg som kommer
 
Problem har stötts på som jag skriver om i den här tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/vaeggfaerg-krackelerar.472644/#post-4981465

Grundfärgen krackelerar alltså.
Vild panik utlöstes nästan. Det ligger mer som en oro och sjuder i magen.
Följde Davidbagares förslag att slipa och måla igen.
Lyckligtvis var krackeleringen bara på ytan och gick lätt att slipa bort och måla om. Nu väntar vi med spänning på torktidens slut och ett resultat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.