Hej!

Jag flyttar in i hus 1mars och tänkte börja att riva ut köket rätt så omgående. Vi ska helrenovera köket, dvs. nytt klinkergolv, nytt tak m. infällda spotlights + ny inredning (kök).
Min fråga är, vad ska jag börja med. Tänkte att jag skulle börja med att fixa till taket och lägga klinkers. Frågan är om man kan göra detta innan man vet de exakta måtten på köket osv.
I vilken ände ska jag börja??

mvh wiking
 
Jag gjorde i följande ordning:

1. Slå ut några väggar så köket får rätt storlek
2. Riv yttervägg och sätt i fönster där man vill ha dom.2. 3.Riv upp golvet och lägg i extra bjälkar så golvet har tillräcklig bärighet för klinker (läs: se till att golvet på ett eller annat sätt har tillräcklig bärighet för klinker).
4. Tilläggsisolera invändigt och passa på att montera reglar att hänga upp köksskåpen i.
5. Lägg undergolv och golvvärme.
6. Lägg klinker.
7. Fixa taket
8. Montera köket.

Vid lämplig tidunkt ovan, fixa el, vatten, avlopp.

 
Jag tackar så mycket för dina tips och råd!!
 
Bara en husmors tankar: det tar tid att renovera köket. Vart skall ni ha vitvarorna tills dess?

C.
 
cyanna skrev:
Bara en husmors tankar: det tar tid att renovera köket. Vart skall ni ha vitvarorna tills dess?

C.
Ahaa.... jag glömde punkt #0

0. Gör planlösningen sådan att det nya köket inte placeras på samma plats som det befintliga.

;D
 
Ja visst tar det tid att renovera köket...vi har flyttat vårt kök till rummet bredvid, den framtida matplatsen. Men jag kan lova att jag längtar mkt till den dag så jag har en fläkt, har rinnande vatten i samma rum (diskar nu i handfatet ;D), inte äter på papperstallrikar och dricker ur muggar från mcdonalds till vardags (jobbigt att diska...) Men fint det blir det! Det kan jag lova!

Anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.