Hej!
Vi ska snart bygga om köket. Tidigare ägarna byggde om det för 10 år sedan och slog då ihop köket med ett sovrum och byggde ett riktigt stort, dåligt planerat kök (men svindyrt, Kvänum).

Dock har vi lessnat rejält på planlösningen, de självöppnande gångjärnen som slår oss i huvudet, vi behöver det extra rummet och skåpstommarnas laminat har släppt på flera ställen. Nu har vi bestämt oss för att återskapa den ursprungliga planlösningen så att vi får ett kök på ca 25 kvm och ett rum till som ska bli arbetsrum.

Vi har bestämt oss för IKEAs Abstrakt i vitt med oljade ekskivor och vitvaror i rostfritt. Vi ska ta upp ett horisontellt fönster högst upp på väggen ovanför trappan samt sätta in en rejäl takkupol över matplatsen. Istället för trappräck kommer vi att sätta grunda skåp på en sockel så att vi får mer förvaring och arbetsyta.

1. Högskåp med skafferiutdrag
2. Överskåp övanför frysen
3. Överskåp ovanför kylen
4. Bänkskåp 40 cm med trådbackar. Ovanpå detta ett jalusiskåp (br 60, dj. 37) som är "roterat" 90 grader så att jalusin hamnar vid bänkskivan. Ovan på detta ett 40 brett skåp med hyllplan.
5. 20 cm brett skåp för brickor
6. Hörnskåp med karusell
7. Inbyggd diskmaskin, br 60 cm
8. Diskbänkskåp, br 80 cm
9. Lådhurts, 40 cm
10. Backskåp, 60 cm
11. Ugn med 80 bred spishäll ovanpå
12. Backskåp, 60 cm
13. Utfyllnadsskåp, kan eventuellt bli nån hylla som nås från trappen, br.50, dj.37, höjd 86 + bänkskiva
14. Skåp eller öppen hylla för kokböcker, br.50, dj.37, höjd 86 + bänkskiva
15. Hylla för micro, br.50, dj.37, höjd 86 + bänkskiva
16. 3 st öppna hyllor med vinfack och lådor, 20 cm breda
17. Horisontellt väggskåp med vitrinlucka, 92 cm bredd
18. Horisontellt väggskåp med lucka, 92 cm bredd
19. Horisontellt väggskåp med vitrinlucka, 92 cm bredd
20. Horisontellt väggskåp med lucka, 92 cm bredd
21. Horisontellt väggskåp med vitrinlucka, 92 cm bredd
22. Horisontellt väggskåp med lucka, 92 cm bredd
23. Högskåp för linne
24. Högskåp för sopsortering (burkar, PET-flaskor, glasburkar, batterier etc.)
25. Varmvattenberedare
Skjutdörrar framför dessa 3 enheter

Är det någon som har synpunkter, förslag eller större/mindre förändringar?
Ser tacksamt på alla former av synpunkter, positiva som negativa.

 
  • Kket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer en liten skissbild på väggen vid trappan:
 
  • Vggen_vid_trappan.jpg
Å här kommer en till skissbild på väggen mot det nya rummet:

 
  • Vgg_mot_nya_rummet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle hellre ha vasken och spisen i varsitt "ben" på L'et, men hur du jobbar i köket är ju helt individuellt.
När du väljer hörnskåp kan du kolla efter den modellen som öppnar med luckorna inåt, så att dom följer med in i skåpet, helt suveränt då inga dörrar/luckor krockar i hörnan.
Är du säker på det där med jalusiskåpet? Det blir ju en "tom" sida utåt.
Annars ser köket mycket trevligt ut! :)
/U
 
Om ni tänker använda hörnskåpet med karusell för att förvara kastruller o dyl så tror jag att det kommer att kännas trångt och bökigt i det hörnet när diskmaskinen är öppen för urplockning.

Snyggt tänkt annars.
 
Tack för era svar!

Misse_o_Moje:
Jag skulle oxå helst ha disk och spis på varsitt "L-ben" men jag får inte till det.
Är det några nya hörnskåp som IKEA har. Hur funkar dom? Det låter ju jättesmart.

Vad gäller jalusiskåpet så kommer jag att sätta fast en extra lucka på den tomma delen så att det ser ut som ett vanligt högskåp med 3 luckor. Att jag vill ha jalusiskåpet "roterat" är för att jag ska ha kaffebryggare, brödrost, mixer och andra elektriksa saker som används ofta där. På det här sättet behöver jag inte lyfta i och ur dom, utan kan bara dra farm dom på köksbänken och skjuta tillbaka dom när jag är färdig.

Farzan:
Jag vet inte riktigt vad vi kommer att använda karusellen till. Eventuellt ugnsformar, bunkar å sånt. Och kanske grytor och kastruller som inte används så ofta.

Jag tycker också att det blir trångt i hörnet men hittar inte riktigt något annat alternativ. Är det någon som har nåt förslag?
 
Vad fint det ser ut! Jag håller med övriga om att ni nog skulle tjäna mycket i användbarhet på att ha diskho och spis på varsitt ben i L-et. Bänkytan mellan dessa stationer är ju den man använder absolut mest när man lagar mat. Det jag funderar på är måttet intill varmvattenberedaren. Jag skulle placera kyl och frys där om möjligt (side-by side är väl lite smalare än en fullstor kyl+frys?) och så flytta något av diskhon eller spisen till det ställe där ni nu har planerat in kyl+frys.

Vart ska ni sitta och äta? I något intilliggande rum?

Har ni någon skiss på hur det ser ut nu, med det vräkiga men dåliga köket? Kunde vara kul att se och även kanske ge er någon mer infallsvinkel från någon kreativ. Det är ju ovanligt att man vill förminska köket :)

 
Ajdå, såg inte att det var planerat för ett IKEA kök, där finns inte det smarta hörnskåpet, nästan alla andra kökstillverkare har det. Då skulle jag oxå fundera om inte diskmaskinen kan passa någon annanstans... Hur flyttbart är vatten/spis/fläkt? Kan du rotera "stationerna" ett snäpp medsols, så att diskmaskin och vask hamnar där kyl/frys står, kyl/frys mot trappväggen (där spisen finns) och spisen till vask-platsen?
/U
 
OK, såg fönstrena nu...men det finns ju kanonfina halvhöga kyl/frys, finns oxå hos IKEA ;)
/U
 
En grej till! Ni har väldigt många skåpsenheter, många skåp blir dyrare än färre breda skåp.
/U
 
Hej!

Snygg planlösning. Men jag undrar lite varför ni har valt att lägga sortering (tidnggar, batterier) i ett högskåp...och att sedan ha en karusell i skåpet i hörnan. För egen del hade jag valt att:


1)sätta vasken i hörnan,
2)placera sopsorteringen i hörnan
3)göra det där högskåpet till ett utdragbart skåp.

4) alt placering för sopsortering mm kan vara i ett vanligt skåp (se www.fixo.se) med 4 lådor. Lätt att öppna ska de vara.

Med 1-3 kan ni ha förvaring i högskåpet istället , ni vet de fina som Ikea har . De där med en "gallerbur" i olika nivåer. Detta skulle fungera bra med tanke på att ni har den där varmvatttenberedaren som granne till högskåpet.

Hej hopp...lycka till.

 
Tack för alla svar! Vad nyttigt det är att höra andras syn på saken.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Carren:
Att köpa ny kyl och frys tror jag inte är ett alternativ. Båda var trasiga i januari när vi flyttade in, så de byttes ut. Vi kollade på en massa kylar, frysar och kyl/frysar. Dock tyckte vi att alla side-by-side hade alldeles för liten frys. Hade vi haft plats (i t.ex källare) för en extra frys så hade vi nog valt en sån men tyvärr finns det ingen biyta/förråd i huset där vi skulle kunna ställa en frys.

Vi kommer att ha köksbordet mitt på golvet. Vi kommer inte ha något matbord någon annanstans.

Det förra köket var anpassat för ett äldre par med utflugna barn, både i funktion och utseende. Själv har jag tvillingar på 10 månader som just har lärt sig krypa och det är INTE roligt att behöva frakta kastruller med kokande vatten över golvet med två knattar runt fötterna (spis och vask ligger separerade).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

MisseoMojje:
Ja, man skulle kunna rotera köket och på flera sätt vore det positivt.

+ spis och disk i vinkel är toppenbra
+ rejält med arbetsyta i hörnet
+ vatten och avlopp behöver inte flyttas

– fönstret "försvinner" av kyl & frys. Kyl&frys är 185 cm höga, fönstret sitter på 210 cm höjd
– skåpen över kyl/frys försvinner och det blir svårt att hitta en snygg lösning så att högskåpen på sidan blir 185 cm höga.
– Det försvinner arbetsytor. I det första alternativet fanns det arbetsytor på 3 ställen (mellan spis å vask, bänken vid trappan, samt i hörnet vid karusellskåpet)

Har du en länk till det smarta hörnskåpet? Det kanske går att köpa en stomme och hitta en IKEA-lucka som passar?

Ja, det är massor av skåpenheter. Egentligen skulle jag helst vilja ha enbart 80 cm breda 3-backskåp. Dessvärre så hittar jag ingen bra lösning med få och breda skåp. Tyvärr...

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sunetta:
Att jag har valt ett högskåp till sopsortering är för att jag vill samla alla sopgrejer på ett ställe (förutom hushållssopor). I dagsläget så har vi ett underskåp fullt med PET-flaskor, ett annat med glasburkar + aluminiumburkar samt en kasse för dagstidingar på köksgolvet. Jag skulle vilja ha rejäla kärl för alla grejer på ett och samma ställe.
Har ännu inte hittat någon sopsortering att ha under diskbänken som är bra.

Att ha vasken i hörnet är en jättebra idé. Men hur funkar det med kärl i ett hörnskåp? Öppningen är ju ganska liten, blir inte det väldigt svårt att få till någon bra och praktisk förvaring under?




 
Här är en variant med spis och vask i vinkel. Tyvärr så hamnar ju kyl och frys vid fönstret...

 
  • Kk_alt2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen!
Om det skulle vara någon som känner sig manad så lägger in en ren planskiss på köket med alla mått och en lista på önskemål.

Det vi måste/verkligen vill ha in är:
* Kyl + frys (rostfria, 60 cm breda 185 cm höga)
* Linneskåp
* Varmvattenberedaren står ju där den står
* Bred spishäll
* Ugn + micro eller en ugn med microfunktion
* Jalusiskåp för alla elprylar. Detta ska öppnas mot en bänkyta så att man lätt kan dra fram och skjuta tillbaka grejerna. Tänkte att de ska vara inkopplade hela tiden så man slipper hålla på och joxa med sladdar.
* Fläktkåpa (vi måste dra ny kanal som kan placeras var som helst)
* Rejäl plats för sopsortering


 
  • KK-mtt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Jag tycker ditt första förslag är bra, det du kan göra är att byta plats på spis och vask/DM så kommer det inte att kännas trångt i hörnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.