Vi börjar bli sugna på att byta ut det 26år gamla köket. Hur hade ni planerat detta kök? Bifogar 3st bilder. Klicka på bilderna.
255696-kok1.jpg
255697-kok2.jpg
255698-kok3.jpg

På sista bilden bakom kyl och frys har vi tänkt ha en inbyggd skjutdörr (vanlig innedörr). Men hur ska man gå tillväga där? Det sitter ju 2st uttag till kyl och frys och sen vet jag inte om väggen är bärande.
Dörren till vänster ska läggas igen.

Jocke
 
Är jag blind eller ser jag bara 1 bild?:) Lite svårt att få någon översyn nu i alla fall.
 
Jag antar utrymmet där dörren sitter idag, mellan diskmaskin och kyl/frys, kommer bli en yta till köket? Eller ska där fortfarande vara öppet och vara en "jätte" öppning in mot köket?
 
Måste ni ha både ha en fullhöjd frys och en fullhöjd kyl? Eller kan ni ha en kombinerad kyl/frys och sedan en frys i exempelvis källaren? Vill ni ha vasken där den är idag för att slippa flytta vvs? Ska ni ha några av nuvarandre vitvaror? Diskmaskinen, kylen och frysen ser ut att vara helt okej skick.

Lättaste för att få lite grepp är att ladda ner ikeas "home planner" så man kan ta ut mått för då är det mycket lättare att planera in hur mycket utrymme där är överallt, exempelvis om där är något med utrymme vänster åt där diskmaskinen är idag och hur mycket det blir. Då får man genast en bättre bild och det är lättare att flytta runt allting och få det bra. Sedan när man har gjort en planlösning man själv tycker är bra så postar man den här så får man ofta bra feedback på vad man bör tänka på.

Men om jag bara får spåna på hur jag hade börjat planera i exempelvis ikeas planeringsverktyg så hade jag gjort såhär.

1. Haft kylen till vänster om diskmaskinen, helst en inbyggd.

2. Resteramde upplägg från diskmaskin bort till spis hade jag nog haft kvar.

3. Satt frysen där ni har mikron idag och haft lite avställningsyta brevid.

Så hade utgått ifrån för det är enklast om man ser till vad el/vvs sitter idag. Men, som sagt, ladda ner ikeas program och få in alla mått i rummet. Sen är det bara till att möblera om i köket tills man tycker det har blivit en bra lösning.

Helst så hade jag sett att både kylen och frysen stod borta vid fönstret. Sedan hade man haft vasken och diskmaskinen där spisen står idag. Sedan spisen/nya häll in mot hörnet. Då hade man frigjort en stor bänktyta där idag vasken och diskmaskinen står som hade varit en bra yta för att exempelvis baka.

Det finns helt enkelt många lösningar där exempelvis den sistnämnda nog inte är möjlig med tanke på att kylen och frysen hade nog gått för fönstret. Sedan hade det blivit lite dyrare att flytta vasken bort till spisen. Men som jag nu varit inne på flera gånger så rita upp det med ikea, lägg upp planlösningen här med mått och skriv exempelvis om man får flytta vasken eller om ni inte är berädda på att flytta vvs.
 
Redigerat:
Nu ska vi se. :) Öppning mellan diskmaskin och kylskåp måste finnas kvar annars kommer vi inte in i köket. :D Jag skulle vilja ha en inbyggd skjutdörr där (bakom kyl/frys) men vet inte riktigt hur jag ska göra. Dörren vid mikro är till tvättstuga och pannrum så den kan man inte flytta. Det lutar mot att ha det som nu fast med nya grejor. Vi har funderingar på ett högskåp där mikron står och sätta in ugn och mikro där.
 
Milkshaken
Inbyggd skjutdörr kan jag tipsa om, det finns iaf på Beijer ett skenpaket komplett med hjul och dom runda infällda handtagen. sen tar du ex,vis en gammal innedörr och gör iordning... alltihop bygger du in med någon skiva och några 45X70 träreglar. Räkna med att det tar någon dag med montering och justering plus skivan... Dörren kan ta längre tid beroende på hur mycket som måste göras.

Hittade bara dessa 2 bilder på hur vi gjorde... Låt dej inte skrämmas av tjockleken på väggen, den möter på en yttervägg som vi tilläggsisolerade...
 
Redigerat:
Joukko skrev:
Nu ska vi se. :) Öppning mellan diskmaskin och kylskåp måste finnas kvar annars kommer vi inte in i köket. :D Jag skulle vilja ha en inbyggd skjutdörr där (bakom kyl/frys) men vet inte riktigt hur jag ska göra.
I stället för att montera dörren på kökssidan och skjuta den bakom kylen kan du kanske montera den från hallens sida ( synligt eller inbyggt i vägg)
gaia
 
Eller så gör du så att du skippar skjutdörren och bara har en öppning in till köket. Då kan du förskjuta öppningen åt vänster och få mycket mer sammanhängande yta. Själv har jag en skjutdörr i mitt kök men det åkte ner så jag fick mer plats till själva köket. För mig känns köket något som skall vara tillgängligt och inget där man behöver låsa in sig. De flesta som har dörrar in till köket använder dem aldrig utan de hänger mer som en ful "prydnad", om det nu inte är en dörr till exempelvis tvättsuga eller liknande. Men ni har säkert en bra anledning till att ni vill ha en dörr där.
 
Jag har en fråga ang spisfläkten. Den som sitter där nu är en Husqvarna som är kopplad till FTX ventilationen. Hur ska jag göra för att byta ut den gamla då?
 
Här kommer lite bilder på Ikea köket jag har planerat. Hur är det med andra vitvaror (ugn, mikro) passar dem i högskåpet?
Vi har nytt kyl och frys av märket Husqvarna/Electrolux , diskmaskin är Electrolux. Så vi tänkte köra på Elektrolux/Husqvarna på resten av grejorna. Är det bra kvalitet på dessa? Hur är det med IKEAs vitvaror? Har sett att dem tillverkas av Wirhlpool och Elektrolux.

Ingen som har ett svar på spisfläkten?

Jocke
 
  • kok1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kok2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kok3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Hade satt spisen i hörnan på en vägg vinklad 45 grader. Har gjort så i vårt kök och det blev kanon
 
Hur ska jag göra vid diskmaskinen? Den vi har är helt öppen, alltså inte någon inbyggnad. Räcker det med en vanlig täckskiva som går ända ner till golvet? Ska jag skruva upp en list mot väggen och sedan skruva täckskivan mot denna och sen skruva fast den i bänkskivan också?

Hur stort utrymme ska jag ha? Diskmaskinen är 60cm bred.
 
Angående glaskeramikhäll. Det står att man ska använda sig av installationskabel H05 BB-F eller H05V2V2-F , lika eller högre. Var kan man få tag på sådan kabel på en helg? Ska man köra med 1 fas 230v eller med 2 faser 230v? Blir det bättre med 2faser? Detta ska kopplas till det gamla uttaget med perilex, där finns det jord, nolla och 3st faser (2,5mm2).
 
HUr ska jag göra med överskåpen till kyl och frys? Med IKEA:s 57cm höga skåp så blir det ca 1cm för luftspalt och med deras 35cm skåp så det blir alldeles för mycket mellanrum. Kyl och frys är ca 180cm höga och takhöjd ca 238-239cm. Jag vill helst ha 57 skåpen men då måste ventilationen fixas på något sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.