Hej alla köksentusiaster! Nytt kök på gång och massor med funderingar kring det. :) Det är sååå spännande, iaf för mig. Gubben kanske inte är lika glad...;)

Det blir ett HTH-kök med Straight Vit luckor, vita vitvaror och bänkskiva i valnöt (ev laminat).

Bakom diskbänken blir det en mörk tapet med en glasskiva. Första frågan är hur hög skiva man ska ha?

Bakom spishällen ska vi ha kakel, mest troligt någon mörkgrå. Andra frågan är även här hur högt upp på väggen? Hela vägen upp eller någon annan höjd? Och ska vi ha kakel ovanför "halvskåpet" eller bara ovanför bänken?

Vad tror ni blir snyggast? Uppskattar alla synpunkter.

/Det ena J:et i J&J
 
  • Ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad roligt.
Mitt tips är att tänka praktiskt. Ska du ha tapet ovan diskbänk bör glaset vara så högt att det inte kan skvätta på tapeten. Hade kakel med tapet ovanför där jag bodde förut. Kaklet var 70 cm högt men det skvätter lätt när man diskar, sköjer osv, det blir väldigt fula märken bara av diskvatten. Sen beror det ju på takhöjd, det ska vara snyggt och praktiskt. På väggen bakom hällen skulle jag nog kakla ända upp för fettfläckar är inte roligt.
Ska ni ha väggen bakom diskbänken helt fri eller kommer ni att sätta upp hyllor? Ska ni ha hyllor hade jag satt glasskivan ända upp till nedersta kanten på hyllan, kanske inte så snyggt men lätt att rengöra.
 
Utrymme runt spishällen tycker jag är mycket värt, jag hade alltså inte haft ngt halvskåp just där. Hade oxå satsat på en lite bredare häll, 70 cm eller lite mer.

Om man är vänsterhänt är placering av diskmaskin bra, annars är det bättre till höger om diskhon.

Gällande du igentligen frågar om tycker jag det nog är snyggast med kakel på hela spisväggen, glaskiva runt 60 cm hög, eller bara sätta kakel så högt, och ha tapeten över.
 
Vi kommer mest troligt ha hela väggen bakom diskbänken fri utan hyllor eller liknande. Så det finns ingen naturlig höjd att stanna på, det verkar vara lite av en smaksak. Takhöjden blir ca 250 cm. 260 cm nu, men det ska in nytt golv och taket kommer sänkas lite då det ska in nytt tak med infällda spottar.

Halvskåpet har vi för att kunna gömma micron som inte används så ofta. Vi ville alltså inte ha en synlig inbyggnadsmicro. Jag förstår vad du menar att det hade varit bättre och lite mer öppet med vanlig bänkhöjd hela vägen fram till kylskåpet, men vi har inte plats någon annanstans.

Placeringen av diskmaskinen är mest en fråga om estetik... :) Vi ska i princip bara ha lådor i hela köket och designen på lådfronterna gör att det blir raka linjer längs hela bänken. Så jag vill inte att diskmaskinen (som inte ska vara inbyggd) bryter den linjen. Vi har diskmaskinen på den sidan nu också så det är inget som stör mig. Kanske dumt att tänka estetik, men vi har försökt att jämka lite mellan det och funktion. :)
 
Om det är vanliga lådor ni har i hörnet, tänk på att de måste gå att öppna. Ugnen kan vara i vägen för dem som kommer från vänster.
Med mina mått mätt är det också väldigt lite skåpvolym i ert kök. Men ni kanske inte har så mycket porslin och jox i ert kök.
 
Det är en snurra i hörnskåpet, så det är inte lådor. Men luckan är "fejkad" så att det ser ut som lådor.

Du har rätt, vi har inte så mycket grejer i vårt kök. Det bakas inte så mycket och vi har nästan bara saker vi använder dagligen. Inga skåp där vi samlar på saker som används en gång om året. :) Jag tror dessutom att lådor rymmer rätt mycket mer än det ser ut. Har haft det så i ett kök förut och man förvånas lätt över vad man kan gömma i en låda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.