Hej, jag ska snart sätta igång med köksrenoveringen.

Har planerat och skissat i flera månader och försöker infria alla våra önskemål men det är inte lätt med ett avlångt rum.

Just nu har jag fastnat på vilken häll med inbyggnadsfläkt jag ska köpa och om jag ska köra återcirkulation eller utblås genom yttervägg.

1. Jag har endast plats för ett 60 skåp under hällen, men vill helst ha 80 häll. Allra helst planmonterad men försöker hålla mig flexibel. Så... I hörnet bredvid 60 skåpet funderar jag på ett 60 skåp eller bygga ett ramverk själv för att kunna få ned en häll som kräver 750 nischbredd genom att såga ur mot den. Någon som gjort så?

2. Jag har FTX och tänker att återcirkulation kanske inte är så tokigt då varmluften blir kvar i huset?
Men jag vet ju att utblås är effektivast. Vad säger ni?

3. Jag vill helst inte dra rören mellan baksidorna av skåpen i köksön då överhänget på bänkskivan minskar - någon som dragit genom skåpet under hällen?

Så tacksam för goda råd.
 
  • 3D-modell av ett kök med öppna svarta skåp där en spishäll är placerad; mått och layout syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Tippar på att investeringar av nya filter till en kolfiberfläkt kostar mer än värmen en utsugsfläkten skickar ut.
 
  • Haha
  • Gilla
carinashem och 1 till
  • Laddar…
Jag svarar mig själv på Nr 1: Det kommer inte bli snyggt med 80 bredd på hällen som då går in för långt mot väggen. Det får bli 70 som då fungerar i 60 skåp.
 
Försök få ut luften genom ytterväggen. Matos är inte kul :(
 
  • Gilla
carinashem
  • Laddar…
En riktigt bra kolfilterfläkt kan ta bort stor del av lukt från stekt mat, men hur man än gör så blir det ångbastu av ett rejält pastakok. Blås ut!
 
  • Gilla
carinashem
  • Laddar…
Har bytt skåpet bredvid mot ett hörnskåp. Om jag vill dra ut ventilationen genom ytterväggen skulle det fungera bra så här?
 
  • 3D-rendering av ett hörnskåp i ett kök vid en yttervägg som kan användas för ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av ett kökshörn med öppna skåp och en markerad röd linje som visar föreslagen väg för ventilation.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.