Hej på er,

undrar bara kort om det är sed och bruk att behandla eller på något vis bearbeta gipsskivor som skruvats upp som i sin tur kommer att vara bakom nytt kök.

Jag förstår givetvis poängen med att behandla det gips som ska vara synligt dvs. spackla, måla etc. men de delar av väggarna som kommer att ha bänk, vägg och högskåp framför sig ... är det någon som någonsin spacklar och målar dessa? Jag hade i pipeline att roa mig med detta, men Sambon tyckte att jag skapade onödigt merjobb ... vad är kutym egentligen? Montera direkt på't?

Tack!
 
Vi valde att göra det ordentligt och fixade allt, även det som hamnade bakom högskåp och liknande. Kanske onödigt men det gjorde målningen betydligt lättare att utföra än ifall vi väntar tills allt var monterat och sen försökt måla runt alla stommar.
 
  • Gilla
Davion
  • Laddar…
Man målar och spacklar inte bakom skåpen. Lägg tiden på något roligare
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Jag har spacklet och målat bakom diskbänkskåpet. I 0502y... Detta för att jag Visste att jag inte skulle ha något bakstycke på det skåpet av praktiska skäl. I övrigt är det bara grå tips bakom.
 
  • Gilla
Davion
  • Laddar…
martinhq martinhq skrev:
Vi valde att göra det ordentligt och fixade allt, även det som hamnade bakom högskåp och liknande. Kanske onödigt men det gjorde målningen betydligt lättare att utföra än ifall vi väntar tills allt var monterat och sen försökt måla runt alla stommar.
Jag mätte ut där det skulle bli synligt och målade de remsorna innan vi satte stommarna. Såg lite lustigt ut innan allt var på plats.
Både lat och snål så vill inte måla mer än jag behöver :D
 
  • Gilla
Davion
  • Laddar…
Förefaller vara fritt fram för mig att således skippa den biten. Tjohej!
 
jag skulle inte göra det. tex om du ska ha kakel mellan övre och nedre skåp där ska det va obehandlat gips, inte spacklat och inte målat, alla plattsättare kan bekräfta det..hur ska du göra detta jobb då? spackla och måla allt utan en 0.5 m bred streck mitt på väggen? verkligen onödigt,..
 
E elviskodzic skrev:
jag skulle inte göra det. tex om du ska ha kakel mellan övre och nedre skåp där ska det va obehandlat gips, inte spacklat och inte målat, alla plattsättare kan bekräfta det..hur ska du göra detta jobb då? spackla och måla allt utan en 0.5 m bred streck mitt på väggen? verkligen onödigt,..
E elviskodzic skrev:
jag skulle inte göra det. tex om du ska ha kakel mellan övre och nedre skåp där ska det va obehandlat gips, inte spacklat och inte målat, alla plattsättare kan bekräfta det..hur ska du göra detta jobb då? spackla och måla allt utan en 0.5 m bred streck mitt på väggen? verkligen onödigt,..
Gott, jag känner mig stärkt i min nya övertygelse om att spackla och måla när saker är på plats
 
Jag skulle spacklat och målat innan jag satte köket men inte på dom ytor som blir dolda eller eventuellt ska kaklas. Det blir enklare att komma åt och få bra ytor då. Då kan man ju måla någon decimeter in bakom skåpet på ett enkelt sätt istället för att sparmåla med pensel
 
  • Gilla
elviskodzic och 1 till
  • Laddar…
B BjörnEng skrev:
Jag skulle spacklat och målat innan jag satte köket men inte på dom ytor som blir dolda eller eventuellt ska kaklas. Det blir enklare att komma åt och få bra ytor då. Då kan man ju måla någon decimeter in bakom skåpet på ett enkelt sätt istället för att sparmåla med pensel
Det hade jag också gjort, om jag haft möjligheten utifrån tidsfrister. Kruxet är att jag måste sätta upp x antal stommar inom kort för att få möjlighet att få hit och mätt grabbarna från Stenocare och stenbänkskivan. Väntar jag för länge så får vi den som läget var inte förrän i höst "någon gång" tydligen, och killen jag anlitar för den generella spackling har inte möjlighet i närtid att göra totaljobbet, Dvs. Hade generell konsensus varit att man gör allt även bakon, så hade jag behövt roa mig med det själv utifrån tidsaspekt. Som läget är nu dock så är böket att i efterhand spackla och måla dessvärre nödvändigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.