Tjenare! Får in mitt nya kök på måndag och har lite beslutsångest hur jag ska göra med golvet. I dagsläget så är det plastmatta men har rivit 2 väggar på vardera sida för att öppna upp köket med resten av huset för att få ett större och trevligare rum. Naturligtvis var ju plastmattan lagd runt dessa väggar så det jag nu står inför är om jag ska riva bort hela plastmattan i köket inklusive en bit ut, men det kan jag ta i ett senare skede. Eller om jag ska lägga klickgolv eller liknande över plastmattan men då måste jag flytspackla där väggarna satt förut i köket. Inget problem i det men då måste jag även tänka på att justera andra saker som t.ex kakelugn och lister till den. Denna står cirka 2-3 meter utanför köket. Sen har jag även entré till höger om köket och en hall till vänster om köket och kommer nog vilja ha samma golv överallt så känns som att det blir ett stort projekt med golvet samt att allt ska passa. Hur hade ni gjort i mitt läge? Flytspacklat och lagt golvet ovanför det befintliga eller rivit bort plastmattan och lagt golvet direkt där? Bifogar bilder där en är tagen inifrån köket och utåt, och en in mot köket.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Riv bort plattan. Brukar inte sitta så hårt och har du.tur är det ett fint trägolv under du kan slipa till.
 
Jag vet inte om jag förstod riktigt men har du kakelugn så borde huset vara lite äldre, och då är det, som huggan säger, god chans att du har ett fint trägolv under plastmatten. Om det finns hade valet varit självklart för mig. Bort med plasten och fixa till trägolvet. Det får gärna ha patina.
 
Om ni förstorar bilderna så ser ni precis vad jag har att jobba med i de fyrkantiga hålen i mitten. Någon form av trä har jag under mattan men inget tidigare fint golv utan något som är standard i Myresjöhus på 90-talet. Kan självklart dra bort mattan ändå och lägga nytt golv över senare. Då är det väl så enkelt att jag kan välja att dra bort mattan i köket och dela av den från resten av rummen med en mattkniv eller liknande så jag slipper ta allt i samma etapp då rummen går ihop nu?
 
Snyggast hade varit att riva ut allt tycker jag i allafall men förstår att det blir ett lite större projekt än du räknat med (konstigt att det alltid brukar bli det :) )
Ett alternativ är att skära bort mattan i bara köket i linje med öppningarna till höger o vänster i rummet om dom ligger mitt emot varandra vill säga ( alt medla nånstans på mitten om dom inte ligger helt i linje)
Och sen lägga endera ett billigt klick golv eller plastmatta o sen montera list mellan dom 2 golven tills du känner att du vill byta resten eller allt igen.
Själv tycker jag det är snyggt om köket bryter av mot resten av rummet men smaken är som baken :)
 
T
huggan skrev:
Riv bort plattan. Brukar inte sitta så hårt och har du.tur är det ett fint trägolv under du kan slipa till.
Men om du hade tittat på bilderna som TS postat så hade du kanske märkt att det är vanligt golvspån under plastmattan, inte vidare snyggt att ha som ytskikt:x
 
Ser inte sådana detaljer på en liten telefon.
 
Jag hade samma problem i mitt kök, jag la en bit plastmatta i hålet istället för flytspackel, sedan la jag ett tunt (6 mm) klickgolv ovanpå, då blev det en höjdskillnad mot öppna spisen, men då klickgolvet var så tunt så märks det inte med en list över övergången
 
Om du inte vill ta tag i golvprojektet nu lägg en ny plastmatta flytande på den gamla plastmattan. Lägg dubbelt där väggarna varit. Det borde räcka med lite vanlig golvtejp för att hålla den på plats. Du kan sätta kvartsstav på de befintliga listerna för att hålla den nya mattan på plats utan att du behöver mecka med de befintliga listerna. Mellan den gamla och den nya mattan sätter du en skarvlist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.