Jag ska byta ut mina köksskåp och tänker mig nya skåp, bänkskivor och luckor från IKEA. Det behöver ju inte bli så dyrt om jag inte köper nya vitvaror också, men jag funderar på om jag samtidigt bör satsa på en inbyggnadsugn och separat induktionshäll? I så fall får jag nog räkna med 12-15 000 kr ytterligare men det kanske är värt det? Kanske man ska bygga in diskmaskinen också?
Vad har ni för åsikter och erfarenheter? Mikron ska jag väl bygga in i alla fall?
Kan man fortsätta med samma ugn och spisplattor? :)
 
Inbyggnadsmikro förstår jag mig inte på, de ser ju helt minimala ut inuti? Har inte provat i eget kök dock. Har du plats för en i ett skafferi är väl det lika bra, skafferiet kan stå öppet under tiden man använder mikron.
 
Rent estetiskt tycker jag det är mycket snyggare med separat ugn och häll. Man kan även byta ut den ena vid behov vilket kanske är billigare än att byta ut hela spisen.
De har rimligt bra vitvaror på IKEA så tror inte de kommer kosta så mycket.
Satsa på en induktionshäll. Ögonblicklig temperaturreglering (slutar koka direkt när du stänger av), snabb uppvärmning samt att det aldrig bränner fast på själva hällen vid spill eftersom värmen genereras i botten på kärlet och inte i hällen.
 
EvaMLin
Jag byggde om köket för nästan precis ett år sen och valde inbyggnadsugn och -micro. Har inte ångrat mig en sekund!
Jag brände mig titt som tätt när jag skulle ta ut mat ur ugnen. Dessutom var det ett elände att göra rent den, fruktansvärt obekväm arbetshöjd.
För mig var det värt att lägga ca 20 tusen extra på det (inkl specialskåp)

Edit: Mitt kök är inte världens största så att få väck micron från köksbänken (mer arbetsyta) var ett jätteplus
 
BirgitS
R Rooney skrev:
Kan man fortsätta med samma ugn och spisplattor?
För oss är det viktigt med vred, eftersom det är så mycket enklare och snabbare än att peta på en touch-panel, och ska man få det till en rimlig peng så blir det en fristående spis.
 
Vi fick en 70cm bred spis med husköpet, med vred vinklade uppåt, samt en liten touchpanel med extrafunktioner.

Dvs det sämsta av båda världar.
Touchknappar som piper och stänger av hällen om den blir blöt.
Vred som blir skitiga
En kant om varje sida av spisen där skit rinner ner.
Dyrt att byta när nått går sönder.

Kommer byta ut den om den går sönder igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.