Hej!
Jag har en Cronspisen från 90-talet, man kan väl klassa den som en ”modern kakelugn”, alltså inte murad som en traditionell kakelugn. Den skulle jag vilja kakla om, dels för att vissa plattor är trasiga och andra är lösa, men också för att få en lite modernare stil på den.
Jag kollade i alla fall upp på nätet hur ”kakelugnen” är uppbyggd (förutsatt att den är monterad enligt ursprungliga instruktioner).

Själva stommen består av block monterade med lerbruk, utanpå det sitter en keramisk filt monterad med Keraflex. Utanpå den keramiska filten sitter ett glasfibernät monterat med glasfiberbruk och utanpå det sitter skivelement monterade med glasfiberbruk. Själva kakelplattorna är slutligen monterade på skivmaterialet, med Keraflex som fästmassa. Vad skivmaterialet består av har jag inte hittat någon information om ännu.

I mina ögon borde det bara vara att knacka ner det gamla kaklet och sätta nytt men jag skulle gärna vilja ha lite tips och råd. Måste man tänka på något speciellt när det gäller materialval....typ speciell värmetålig fix eller liknande?

Så om någon på forumet har gjort något liknande får ni gärna berätta hur ni gjorde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.