Någon som vet vad detta är för gräs/ogräs? Växer i tuvor och är svårklippt. Tror inte att jag har haft det tidigare somrar.
20140722_164552.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror att det är någon slags starr, men det finns hundratals arter :confused:

Skall höra med min vän botanikern om han kan ge bättre besked.
 
Det är ett gräs eftersom det har ledknutar. Jag tycker nog det ser ut som timotej.
 
Stämmer in bra på beskrivningen av timotej. Räknas i praktiken som ogräs om jag förstår det rätt.
 
Det är ju en smaksak, men visst ser det annorlunda ut än de vanliga "mjuka" sorterna man har i gräsmattan.
 
Jag tycker inte vi skall förolämpa Jonitz genom att insinuera att han (hon?) inte känner igen timotej, vårt nästan vanligaste gräs.

Men problemet är ju att det finns så förtvivlat många arter av gräs och halvgräs.

Här är timotej, och min gissning, som jag tror är en starrart.
Timotej till vänster:
P1000298 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men Jonitz, det blir lättare att försöka artbestämma om du kan ta ett par plantor, lägga dem på ett ljust, neutralt underlag, fotografera och lägga upp bilden här. Försök få med både blomställning och blad!
 
Ni behöver inte vara rädd för att förolämpa mig. Jag kan helt enkelt ingenting om detta. Ska lägga in ett foto kanske imorrn om det hinns med.
 
Givetvis inte min mening att förolämpa vare sig jonitz eller KoW - men man ser ju ledknutarna i originalbilden och starr har inte ledknutar. Jag vidhåller timotej.
 
svartöra skrev:
Givetvis inte min mening att förolämpa vare sig jonitz eller KoW - men man ser ju ledknutarna i originalbilden och starr har inte ledknutar. Jag vidhåller timotej.
Med mig är det ingen fara, jag är nog Sveriges sämsta botaniker,
fastän jag faktiskt har varit huvudlärare i biologi i en skola ett par månader :)
Visade mest bildband på vårblommor för ungdomarna då :surprised:

Men det skulle faktiskt förvåna mig att någon inte känner igen timotej.
Och den brukar väl inte växa i tuvor i villaträdgårdar.
Nej, jag tror inte på det.

Men Svartöra, vad tror du om mina växter till höger på bilden?
Grannen trodde någon slags Veronika, men hittade den inte i floran.
(Enda Veronikan jag känner till är Teveronika)
 
KnockOnWood skrev:
Med mig är det ingen fara, jag är nog Sveriges sämsta botaniker,
fastän jag faktiskt har varit huvudlärare i biologi i en skola ett par månader :)
Visade mest bildband på vårblommor för ungdomarna då :surprised:
Blommor och bin kan ju alla prata om :)

Men det skulle faktiskt förvåna mig att någon inte känner igen timotej.
Och den brukar väl inte växa i tuvor i villaträdgårdar.
Nej, jag tror inte på det.
Mjo, men gräs i gräsmatta kan vara knepiga eftersom man klipper dem, trampar på dem och misshandlar dem på andra sätt. Jag har hundäxing hos mig, ett annat tuvat gräs, och det var först sedan jag låtit det växa och det gick i blom som jag insåg vad det handlade om. Jag tycker nog att axen på TS originalbild liknar lite tilltryckt timotej. Men kolla gärna med din vän botanikern så får vi veta.

Men Svartöra, vad tror du om mina växter till höger på bilden?
Grannen trodde någon slags Veronika, men hittade den inte i floran.
(Enda Veronikan jag känner till är Teveronika)
Har den fyrkantig stjälk och parvisa motsatta blad (typ, kl 3 och 9 på ena våningen och kl 6 och 12 på nästa, osv) skulle jag satsa på brunört. I så fall har den en rätt hård, seg stjälk som gör den lättrensad, alltså får man tag i den är det bara att dra så får man enkelt upp den med roten.
 
Var ju tvungen att hämta lite brunört såhär mitt natten. (Hade ingen aning om att det var så mycket daggmask ute i gräsmattan vid det här tiden!) Ganska likt din växt till höger skulle jag säga.
2014-07-23 00.52.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Imsan
  • Laddar…
20140723_103153.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
.... eller kärrkavle?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.