Har ett fristående hus från -55, lättbetong väggar, och från början vävspänt tak. Renoverar nu ett rum rektangulärt ca 330 x 310 cm med ett fönster, en dörr tre betongväggar och en plyfa vägg.

Har rivit ned väven, sitter råspont upp mot kall-vinden, och 3/4" regel i ytterkant som väven varit spikat i. Tänkte ta bort befintliga reglarna men behålla råsponten.

Från början tänkte jag montera läkt och gips, men finns det bättre alternativ?

Läkt, 30 cc har jag läst?
28x70? (inga spottar planerade)
Läkt tvärs takstolarna?
Skruva lång skruv där takstolar finns, resten i råsponten m kortare skruv?
Ett "varv" m läkt längs väggarna också?
Gips, vilken bredd/tjocklek?
Finns ett takuttag mitt i rummet, ingen dosa, utan bara ett metall-rör. Bör det bytas mot plaströr/dosa? (Tänker ta hit elektriker för byta el och få jordat.)

Tack på förhand!
 
Träpanel skulle annars passa bra i ert hus. Finns färdigmålad som är relativt smidig att spika upp mot befintlig läkt/reglar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Träpanel skulle annars passa bra i ert hus. Finns färdigmålad som är relativt smidig att spika upp mot befintlig läkt/reglar.
Direkt mot råsponten? Finns bara 3/4" reglar längs väggarna nu. Hur sätts träpanelen upp, hur blir det m skarvar o skruv/spikhål?

Så här ser det ut just nu. Råsponten ligger tvärs takstolarna.

Råsponttak med synliga skarvar och reglar ovan vit vägg och inbyggda skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går bra. Panel spikas i nåten = osynliga spikar.
 
Köpt 28*70 glespanel, och bestämt mig för gips. Innertaket är inte helt rakt, men jag tror inte det kommer synas, med tanke på dörr/fönster placering och storleken.

Behöver jag montera ångspärr innan jag skruvar dit glesen? Kallvind ovanför, med kutterspån, nån form av papp och sen råsponten.

Vilken ledd ska jag montera glesen på? Befintlig råspont ligger vinkelrätt mot takstolarna.
 
Om du inte har spacklat tidigare så ta hjälp av någon som gjort det innan, det är svårt att få till ett tak snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.