Hej!

Radhus från 71 där snickare satte nytt innertak på reglar för en månad sedan.
Taket är skjutet med dyckertpistol.
Ena långsidan och ena hörnet, samma sida som långsidan, har börjat bukta och svikta.
Inga taklister sitter ännu uppe.
Snickaren påstår att avsaknaden av taklister påverkar att taket släppt och att jag själv får skylla då jag inte satt dom. Han har minnsan 35 år i branschen och vet hur det ska göras.
Kan listerna verkligen påverka så mycket?
Orkar inte tjafsa mer med snickaren och vill fråga hur jag löser detta själv.
Hur tar jag ner innertaket utan att det skadas? Det är av typen färdigmålat och ej övermålningsbart.
Tanken är att jag tar ner taket som sviktar och är löst och fäster om med skruv i sponten.
Ni som kan detta, hur gör jag?
Börjar bli desperat.
 
En bild vore fördelaktigt. Det är alltså färdiga takskivor han har använt sig av? Fråga vilken typ av skiva det är och kolla så att det verkligen är ämnat att användas i taket. Är det stora skivor så är dom flesta (alla?) lämpade för att användas som väggpanel eller bröstpanel.
 
Och säger monteringsanvisningen verkligen att dyckert ska användas?
 
Taklister har ingen bärande förmåga. Eller är iallafall inte avsedda att bära upp ett tak.

Vad säger monteringsanvisningarna från tillverkaren. Dyckert från pistol är rätt klena. Men det borde kunna fungera ändå om de skjuts med lagom vinkel tycker jag.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
En "snickare" med 35 år i yrket, som hävdar att taklister skall bära upp ett innertak. Jag skulle inte våga låta den killen bygga något bärande...
 
S
haha nej, det var det roligaste jag hört :D Undrar hur han skulle lösa det om en kund vill bygga ett rum utan lister.
"hördudu, vi har faktiskt dimensionerat taket efter listernas bärighet"
 
https://www.byggmax.se/virke/innerpanel/takpanel-vit-p10282

Det är takpanel från byggmax och enligt monteringsanvisningen kan man använda dyckertpistol, spik eller skruv.

Övre bilden visar den del där det hänger ner som mest. Känns som flera cm när man trycker tillbaka.
På sista bilden syns det bäst hur taket går typ i vågor.
 
  • 20160404_093335.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20160404_093325.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Christer Lindell skrev:
Det är takpanel från byggmax och enligt monteringsanvisningen kan man använda dyckertpistol, spik eller skruv.
Nu står det inte dyckertpistol utan spikpistol med klammer, en väldig skillnad.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Upptäcker nu att det svajar hela långsidan ut mot dörren. Hela sista 3 raderna verkar sitta endast i varandra och inte i reglarna.
 
Stefan N skrev:
Nu står det inte dyckertpistol utan spikpistol med klammer, en väldig skillnad.
Aj fan!
Ringer snickaren och kollar vad han använde. Är det fel så förklara det väl varför det inte fäster tillräckligt.

Återstår dock hur jag bäst löser detta snarast.
 
Snickaren har vart här och tittat.
Han säger sig ha använt spikpistol med klammer.
Tog också delvis tillbaka sitt uttalande om listerna och menar på att viss bärighet har listerna och dessutom var dom reglarna som satt innan, som taket sattes i. Inte var riktigt jämna och raka. Ohyvlade.
Han kommer tillbaka lite senare för att försöka sätta klammer i skarven mellan takbitarna.
 
Annars brukar man även skruva längs alla sidor. Skruven täcks sedan av taklisten.
 
Nu sitter taket där det ska.
Visade sig att flera klammer kommit lite snett och inte tagit så bra.
Snickaren tog ner 3 rader och bytte ut.

Tack för råd och tips!
Denna sida är guld
 
Bra att snickaren gav med sig.
 
  • Gilla
dennisp och 1 till
  • Laddar…
Vi hade ett liknande tak i vårt sovrum, vi skulle sätta in spotar och gipsa.
Jag började då med att ta bort taklisterna och lossade på en skiva längst in i rummet.
Min flickvän behövde hjälp med en sak och precis när jag lämnat rummet så rasar hela innertaket ner med en väldig smäll.
Takskivorna satt endast med dyckert, smidigt om man behöver ta ner det.
 
  • Haha
  • Gilla
kackel34 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.