Hej allihop.

Vi har rivit ur gammalt undergolv i vårt förråd. Det gamla bestod av dubbla spånskivor som låg direkt mot asfaltsgolvet och ovanpå spånskivorna dubbla lager plastmatta ... Det luktade inte hallon och såg inte ut så härligt ut direkt :(

Nu vill vi fixa ett nytt golv ovanpå asfalten och funderar kring vilka alternativ som finns för att få en hållbar lösning utan problem med fukt. Jag funderar kring två alternativ:

1. Platonmatta underst, ovanpå den spånskivor och plastmatta, ventilerade golvsocklar alternativt uppreglat golv, ventilerade golvsocklar.

2. Fuktskyddande plastfolie på asfalten och ovanpå det spånskivor alternativt uppreglat golv. (Kommer en lösning med plastfolie vara tillräcklig?)


Asfalten är inte jämn och i anvisningarna till läggning av Platon står det att underlaget måste vara jämnt med en diff på högst +-2mm/2m. Är det av avgörande betydelse för funktionen? Annars tänkte jag att man kunde justera differenser med kilar i ett uppreglat golv ovanpå Platonmattan. Annars ska asfalten utjämnas och det verkar isf behövas speciellt anpassad utjämningsmassa med rengörning av asfalten och primning innan utläggning, pust och stön ... Jag såg på en instruktionsfilm att man kan använda ugnstorkad sand för att fylla igen håligheter i betong, kan man använda det på asfalt också?

Många frågor och funderingar i ett ämne, hoppas att någon därute har en bra och smidig lösning!

Mvh Andreas.
 
Finns det ingen som har några bra tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.