Ett nytt inköp! Om jag ändå hade plats för alla grejer. Trött på att borra, nu blir det att bulta på!
Får den nog nästa vecka. Nice!

Synd att man inte har bultpistolcert, tur att man har vanan... :D

pugupulsa700p.jpg
 
har den på jobb och den är smidig som bara den , smäller en hel den fast det är gas ...

synd att det är rätt dyra skott ca 2.5 kr
 
Fast det är väl rätt liten rekyl om man jämför med krutpickor typ hilti?

Jag sparar nog in "skottpengarna", med tanke på att jag fick den till vrakpris.
Funkar det bra att skjuta i hårt stål med den?

Gör ju en del trä/stål-konstruktioner så det blir en del infästning av vinkeljärn och dylikt.
 
ungefär samma rekyl som hilti dx 460 .

den klarar inte stål som är tjockare än 8 mm (har jag för mig det var) har själv testat i 6mm ( tror jag ) och där var problem

vad fick du ge för pickan ?
 
kör me den på jobbet.
japp du kan skjuta i stål.
använd dom kortaste spiken, dom ela 15 mm typ, då funkar det kanon...
pang brak boooom
mvh
snickar estwing
 
Tror det är dx 460 som vi hade på något jobb, det smäller ju en del om den faktiskt. framför allt i stål.
Dom flesta stålkonstruktioner brukar ju definitivt inte vara tjockare än 6 mm där jag flänger runt så det är nog ganska safe.

Har tröttnat på att rulla runt med kompressorn så det blir väl en Impulse, paslodes stomspikare och en liten dewalt dyckertpicka också så småningom.

Litar mer på paslode än hitachi vad gäller stomspikare, erfarenheter av ngn av dom?

Det är fan ett skämt, köpte den på tradera av en ingivelse, 670:- med frakt. Var bara tre bud på den, hilti-bultpickorna går ju som smör däremot.

Den är helt komplett, t om manual. Är ju hyfsat begagnad men i schysst skick. Ser fin ut. Säljarens namn är ingraverat så den är inte stulen.

Dom ligger ju upp mot 8000:- nya och runt 3500:- begagnade vad jag har sett så det käns ju som ett ordentligt klipp.

Vad brukar en ask med skott ligga på ungefär? Standard 20 mm eller så.

Tackar för hjälpen!
 
Redigerat:
paslode har ju även dyckert pistoler med gas som jag är lite intresserad av men då kostar dom ca 5000:-+ moms i affär

ända nackdelaen med pulsan är att den inte tar mer än 44mm spik , så man kan inte skjuta fast en regel i betongen ..
 
en grej som hände våran på jobb var att kolven blev kass och fick bytas ut och det räknar dom med att efter 500 skott så är det dags men våran fick bytas efter bara 250 skott. och den är mindre än 1 år gammal
 
Fast för att skjuta längre än 44 mm så behövs det väl lite rejälare doningar. Det är väl tänkt att man skall vara modern och inte hålla på med trä utan leka med plåtreglar istället. Men att skjuta skivmaterial går ju, var man skulle det...

Vet du något om pris på kolv, kan man göra det själv eller måste den in på service?

Jag är lite förtjust i dewalt-pickorna, trodde dom skulle vara skit men dom presterar ju riktigt bra vid listning och annat.
Skönt med batteridrivet också.
 
om man vill skjuta fast en 45mm regel på en stålbalk om man ska klä in den med gips så behövs en rejäl picka ( därför har jag en 460 )



vet inte pris på kolven för vi köper på faktura .

jag har hört att dewalt dyckert pistolen gör väldigt stora märken efter sig om man jämnför med en kompressor matad stämmer det .
 
njaa, dewalt har ju en schysst inställning på indrivninsdjup så det tycker jag nog inte. skitbra att sätta fjöslister som kvartlister och sånt... och då vill man ju inte ha märken.

det där har väl bara med kolven/slagstiftet att göra och indrivninsdjup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.