Hej alla!

Igår skrev vi på för tomten och sälde kåken, vi har sedan tidigare kontaktat smålandsvillan för att bygga...

nu kommer det verkligen bli av!

mycket (inbillar vi oss iaf) är under kontroll, men en sak irriterar mig, jag kommer ingenstans när det gäller mina efterforskningar ang hur man får fiber fram till nya huset...

Tomten vi har köpt ligger i ett existerande, ganska gammalt, villa område. Jag har ringt bredbandsbolaget och sagt att jag vill ha fiber, som svarade att det va för dyrt(!) och sedan gick det inte prata med dom. Telia sade att dom inte har fiber i området, trots att mina föräldrar har fiber och dom bor några kilometer bort....

Hur skall man bära isg åt, finns det någon man kan kontakta för att ro hem detta ?

Telias rekommendation är att prata med grannarna och bilda en samfällighet och skicka in en intresseanmälan.... sånt kommer ju ta tid, vi vill ju lägga fiber i samband med att resten av huset byggs så att man bara behöver gräva en gång och får in allt i en snygg central i kåken.

Har ni några tips på hur man kommer igång ?

Tomten ligger på blomstervägen 5 i järfälla


Mycket tacksam för svar.
 
Vill du vara förberedd och slippa gräva om/den dagen fiber finns i tomtgräns så lägger du ner ett rör extra när allt annat grävs och mäter in var röränden ligger så att det går att hitta fram dit den dagen.
 
Som sagt, om dina föräldrar bor några KM bort så är chansen/Risken rätt stor att det inte är fiber där du bor.

Och ja, det är svindyrt att lägga ner fiber, det är inget som är värt pengarna för att dra fram till en fastighet, utan då skall det vara ett antal hushåll som går ihop och sedan lägger en beställning.

Jag tycker att det är lite frustrerande att man inte automatiskt lägger ner fiber när man drar fram VA nuförtiden.
 
Ja, lägg tomrör till tomtgränsen när ni ändå bygger huset och prata med grannarna om en samfällighet. Men tänk också på att det finns många fler aktörer än BB och Telia. Försök isåfall att hitta någon som kan bygga ett öppet nät med flera innehållsleverantörer (Dvs. motsatsen till Telia och BB som både äger fibern och levererar innehållet).

Under de absolut bästa förutsättningarna (fin åkermark) kostar det runt 100-200 kr/metern att lägga fiber....Asfalt och vägar, ja då är det inte ovanligt med över 600 kr/metern
 
Slang ska det vara. Typ svart vattenslang ( fast helst med ett grönt streck på) då kan man skjuta in fibern m tryckluft flera km om det behövs.
 
Picke skrev:
Slang ska det vara. Typ svart vattenslang ( fast helst med ett grönt streck på) då kan man skjuta in fibern m tryckluft flera km om det behövs.
Slang eller 110-rör spelar ingen roll men använd för guds skull inte vattenslang, då är det stor risk att ni får problem att blåsa i fibern ens korta sträckor. Kanalisationen skall vara av lågfriktionstyp. PEH 32/40 eller 26/32 är att rekomendera. Och de har grönt streck ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.