Vi köpte 2010 ett nytt hus från en mindre leverantör, som nu antagligen gått i konkurs.
Vi fick ett gäng manualer inkastade i en plastpåse till tvättmaskiner och spis, i övrigt inga andra papper.

Har hört att man skall ha en huspärm med allt från ritningar till egenkontroller. Vi har inget.

Vi har dock efter 2 års jobb äntligen fått ett slutbevis från kommunen. Så vissa papper måste de ändå ha lämnat in.

VIlka papper är det som vi kan komma att behöva i framtiden och vad kan man göra för att få tag på nya.Är livrädd för att vi kommer sakna papper i framtiden som kommer vara avgörande.

Om entreprenören går i konkurs, vad gäller då med kvitton på alla "tillbehör" i huset. Jag tänker då på allt från vitvaror till värmepump.
 
Prata med kommunen så kan du få ut alla bygglovshandlingar
 
Vitvaror vp osv ingår väl i huspriset? det är väl hussäljaren som sålt de till er? Om "märket" har en garanti nlr drn gälla, annars är det förmodligen kkl som gäller dvs tre års reklamationsrätt och det är då gentemot generalagent/importör.
 
Kvitton på vitvaror behöver du förmodligen inte, du klarar du nog med serienummer. Våtrumsintyg kan vara intressant. Om byggaren har använt sig av en extern plattsättare så kan de eventuellt vaska fram en kopia åt dig.
 
O
Jag tror dock inte att det finns några papper som är så livsviktiga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.