Vårt hus restes i måndags den 20/5 & två dagar senare lade snickarna på plywood skivor som ska fungera som undertak.
Samma kväll småregnade det & vattnet rann rakt in genom varje skarv på plywoodskivorna, vidare ner på takstolar, väggar & in i övriga huset.
Vi kontaktade vår husleverantör & vår kontaktperson har även varit ut & tittat idag. Han var inte nöjd & det är verkligen inte vi heller. Om inte undertaket står emot mer, så blir man ju mer än oroad...
Snickarna har även varit hit idag & försökt att täta i skarvarna med någon form av silikon, men frågan är ju då hur bra det är & hållbarheten?
Till saken hör även att min man redan innan varit mer än skeptisk till det här materialet som husleverantören använder & har ju verkligen fått vatten på sin kvarn, så att säga..
Därför undrar jag om någon här inne varit med om något liknande & vad husleverantören har för skyldigheter vid en sådan här händelse? Vi skulle ju helst vilja byta ut plywooden till gammal hederlig råspont med tjärpapp, men ser ju helst att husföretaget står för den kostnaden...
 
Plywoodskivorna är ju en billig och väldig dålig lösning till undertak men den "fungera" när själva taket har kommer på.
Men plywoodskivorna måste ju täckas med en gång vilket inte gjort hos er vad ni kan få från husleverantören vet jag inte men troligen torkas fukten ut och taket täcks.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar! Funderar dock på vad du menar med att täckas, vad är det skivorna täckas med? Vad jag förstår så har de tänkt lägga betongpannorna direkt på plywoodskivorna, vilket för mig känns mer än vanskligt... Men jag kanske oroar mig i onödan!?!
 
Förstår din mans oro, det är ju ingen bra start på bygget när det börjar regna in direkt.
Personligen gillar jag inte dessa tak och bytte mitt mot råspont och papp som känns betydligt rejälare.
 
  • Gilla
Miem
  • Laddar…
Det är ju betong pannorna som är skyddet som täcker plywooden läggs dom inte på direkt får man ju täcka det med presenning så länge.
 
  • Gilla
Miem
  • Laddar…
Tack för era svar! :) Nej, min man är inte nöjd & inte jag heller för den delen... Vad jag förstår så ska ju ett undertak kunna ta hand om ev kondens och/el om yttertaket av någon anledning skulle släppa i genom vatten & det klarar ju uppenbarligen inte de här plywoodskivorna, vilket innebär att det vid minsta läckage skulle bli fuktskador. Ett stort känt svenskt husföretag som har så dåligt byggmaterial är för mig helt ofattbart & frågan är ju om detta verkligen kan vara godkänt? Är ju som upplagt för problem...
Det vore mycket intressant att höra om någon annan haft liknande problem samt om någon har kunskap om husleverantörens skyldigheter att t.ex. byta ut materialet etc, på vår begäran?
 
Redigerat:
Borde man inte ha tjärpapp på plywooden som nog bör vara i två lager med omlott och reglar för att hålla betongpannorna på plats??
 
  • Gilla
Miem
  • Laddar…
Det jag undrar över är varför man köper ett hus med ett undertak som man själv är skeptisk till.Husorden borde gått till någon som leverera det jag vill ha.
Myresjöhus och en del andra tillverkare har haft plywood som undertak sedan länge ,då har problemet varit påväxt av svart mögel på vinden samt buckligt underlag för takpannorna.
Är plywooden korrekt lagd så det inte är det som är orsaken till läckaget?
 
Tyvärr är det ju inte så enkelt att välja husföretag, då inget av de vi haft kontakt med haft det vi sökt. Vi har därför vägt för & nackdelar mot varandra & hört oss för med olika snickare oberoende av varandra, som alla menade att plywood var helt ok som undertak. Den enda nackdelen som vi hört är att snickarna ansåg att skivorna var mer otympligt att arbeta med. Vi litade så klart på detta, men med facit i hand, så skulle vi ju självklart inte ha gjort det, men det är ju alltid lätt att vara efterklok..
Om skivorna ligger korrekt vet inte jag. Men snickarna var här igår & tätade vid skarvarna med någon form av silikon, vilket jag också är skeptisk till, men det kanske är så man gör?!?
 
Om plywoodskivorna ska tätas i skarvarna enl någon montageanvisning borde det gjorts i samband med montaget och inte efter konstaterat läckage.
 
  • Gilla
Miem
  • Laddar…
Enligt monteringsanvisningen ska det ligga en gummilist i mellan varje skarv, vilket det också gör, men den listen verkar ju inte ha hjälpt, eftersom vattnet kommer in där.
Dock verkar tätningen med silikon ha hjälpt, då det inte kommer in lika mycket vatten längre, men frågan är ju hur hållbar den lösningen är?
Vi anser att om skivorna ligger rätt & inte står emot mer vatten än det regn som har kommit, så måste ju materialet vara undermåligt, men så kanske inte vår husleverantör ser på det..
 
¨Vad är det för taklutning , är taket redan läcktat , ligger plywooden kant i kant eller med överlapp ?
Anledningen till frågorna är om det är möjligt att lägga en papp exvis YAP 2200 över plywooden för att stilla oron för framtida läckage.
 
Det är 45 graders lutning, plywooden ligger med överlapp & har läckt. Tanken är att pannorna skulle på nu i början på veckan, men det har vi sagt att vi vill avvakta med, tills vi vet att undertaket är ok.
Man blir rådlös & vet varken ut eller in! Tack för att du tar dig tid & försöker hjälpa oss att finna en lösning!!
 
Taket borde stå emot vattnet bättre vid 45 graders lutning.
Antar att det är de vertikala skarvarna som läcker är det möjligt att eventuellt täta dessa med en klistrad pappremsa.
Känsliga ställen för läckage är vanligt vis ränndaler , och genomförningar för avlopps luftning , rökgång , taklucka , takfönster och ventilation.
 
Det är de verikala skarvarna som inte verkar vara täta.. Nu har ju snickarna försökt att täta dem med någon form av silikon, men pappremsan du talar om kanske man kan lägga över? Är det någon speciell pappremsa som du rekommenderar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.