Vi har nyligen köpt ett nybyggt hus, där fasaden består av tegel och på några ställen även plåt (se bifogad bilder för konstruktion, figurer 1-4 där figur 2 och 3 är från ett annat hus med samma konstruktion). Bakom fasaden finns en luftspalt på någon cm, och därefter obehandlade träreglar (bl a runt dörrar och fönster) samt 5 cm mineralull följt av en oorganiska vindskyddsskiva (har bifogat ritning, figur 7).

Nu till min fråga. Överlappningen mellan plåt- och tegel-fasad är på många ställen endast 0,5-1,0 cm och regelrätta hål finns på flera ställen där tegelfogarna möter plåten (se gärna figurer 5-6). När det regnar och blåser mot fasaden läcker det in vatten här. Byggherren anser att tegel/plåt-fasaden endast är av kosmetisk betydelse och att det inte gör något om det läcker in vatten. Dock har de vid något tillfälle nämnt att de egentligen kräver 2 cm överlapp mellan plåt och tegel.

Bedömer ni att detta är ett problem som bör åtgärdas?

Finns det några riktlinjer på detta området (tex i bygg AMA)?

Tyvärr har besiktningsmannen godkänt förfarandet, men tagit med våra synpunkter i protokollet utan resultat.
 
  • Fig 1, Översikt av hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fig 2, Bakomliggande konstruktion (1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fig 3, Bakomliggande konstruktion (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fig 4, Bakomliggande konstruktion (3).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fig 5, Glipa tegel - plåt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fig 6, Glipa tegel - plåt(2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fig 7, Väggkonstruktion, ekelunden.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ingen som har något tips i frågan? Oroar jag mig bara i onödan?
 
Nu är jag ingen expert i frågan men om det hade varit jag hade jag säkrat upp det hela, om man inte slår ut luftspaltens funktion hade jag klämt dit utefog under plåten.......

Är det nått jag lärt mig så är det att inte underskatta vattens förmåga att ta sig in och förstöra :surprised:P
 
Ett stort tack för svar!
Nej hålen är inte avsedda för luftning utan har uppstått pga av för litet överlapp mellan plåt och tegel (på sina ställen endast 0,5 cm överlapp varför dessa hål uppstår vid tegelfogarna). Hål för luftning finns korrekt utfört ovan fönster och nere vid grunden. Jag inte orolig för att isoleringen ska bli blöt utan de obehandlade träreglarna som ligger direkt bakom plåten och som ev kan föra in fukt djupare in i väggen.
Idén med diffussionsöppna fogband verkar mycket tilltalande! Frågan är bara var man som privatperson kan köpa sådana. Jag ska kolla med Sandos.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.