Medlem
· Västmanland
· 155 inlägg
Äntligen kommer jag att få ett ordentligt garage!
Tomt inköpt, entreprenadhandlingar signerade och bygglovet skickas in om någon vecka. Detta innebär naturligtvis också ett nytt garage som jag hade tänkt bygga själv under tiden jag låter proffsen bygga huset. Garaget är tänkt att vara ett 2-bilsgarage med förråd samt carport för två bilar. Garaget ska användas till allt från förvaring av gräsklippare, verktyg, däckbyte på bil till utrymme för träsnickerier. D.v.s. Det kommer inte att stå en bil i garaget permanent utan bara när jag behöver meka.
Nu vill jag ha era åsikter men har också lite funderingar.
Garaget kommer att byggas på isolerad platta. Stommen kommer att vara 145mm +45mm kryssregling på insidan. Osb + gips på insidan, liggande panel på utsidan. Taket kommer att bestå av råspont och tegel.
Förrådsdelen får ni ta med en nypa salt, den finns det några alternativ där. Vinden kommer inte att användas som förråd eller liknande.
Fråga 1: takstolar cc1200 eller cc600? Har sett båda varianterna på garage. Fördelar/nackdelar? Om man har cc1200 måste man väl lägga bjälklag mellan? Kan dessa skarvas utan stöd?
Fråga 2: limträbalkarna till carporten, bör man göra några beräkningar på dessa? Lika med pelarna? Något speciellt att tänka på?
Fråga 3: golvbrunn? Har läst en del trådar på BH om brunnar i garage. Kanske ska tillägga att detta är i Västerås stad så vad kan man förvänta sig för regler.
Fråga 4: när vi träffade markentreprenören tillsammans med husleverantören så pratade vi om att det inte skulle vara dränering runt huset/garaget, kan det stämma?
Det kommer troligen ännu fler frågor på vägen....
Tomt inköpt, entreprenadhandlingar signerade och bygglovet skickas in om någon vecka. Detta innebär naturligtvis också ett nytt garage som jag hade tänkt bygga själv under tiden jag låter proffsen bygga huset. Garaget är tänkt att vara ett 2-bilsgarage med förråd samt carport för två bilar. Garaget ska användas till allt från förvaring av gräsklippare, verktyg, däckbyte på bil till utrymme för träsnickerier. D.v.s. Det kommer inte att stå en bil i garaget permanent utan bara när jag behöver meka.
Nu vill jag ha era åsikter men har också lite funderingar.
Garaget kommer att byggas på isolerad platta. Stommen kommer att vara 145mm +45mm kryssregling på insidan. Osb + gips på insidan, liggande panel på utsidan. Taket kommer att bestå av råspont och tegel.
Förrådsdelen får ni ta med en nypa salt, den finns det några alternativ där. Vinden kommer inte att användas som förråd eller liknande.
Fråga 1: takstolar cc1200 eller cc600? Har sett båda varianterna på garage. Fördelar/nackdelar? Om man har cc1200 måste man väl lägga bjälklag mellan? Kan dessa skarvas utan stöd?
Fråga 2: limträbalkarna till carporten, bör man göra några beräkningar på dessa? Lika med pelarna? Något speciellt att tänka på?
Fråga 3: golvbrunn? Har läst en del trådar på BH om brunnar i garage. Kanske ska tillägga att detta är i Västerås stad så vad kan man förvänta sig för regler.
Fråga 4: när vi träffade markentreprenören tillsammans med husleverantören så pratade vi om att det inte skulle vara dränering runt huset/garaget, kan det stämma?
Det kommer troligen ännu fler frågor på vägen....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öka bredden på garaget men minst 1 m. Den som du har ritat medför att du inte kan öppna bildörrarna mot väggen. Jag har samma bredd som du MEN ångrar idag att jag inte ökade bredden med 1 m./sida. Förrådet är dessutom för smalt, minst 3 m. Har ganska exakt samma storlek och mått som du har ritat. Har lärt mig feln den hårda vägen. Även en dörr in till förrådet är bra.
1. 1200 cc.
2. Gör beräkningar.
3. Brunn kräver oljeavskiljare.
4. Klart du ska ha drännering.
1. 1200 cc.
2. Gör beräkningar.
3. Brunn kräver oljeavskiljare.
4. Klart du ska ha drännering.
Redigerat:
Medlem
· Västmanland
· 155 inlägg
Ok. Hur djup är din garagedel då? Jag har ju tänkt att jag ska använda ena garageplatsen som verkstadsdel, typ. Det är alltså där jag har tänkt ha bänk, verktygstavla och tvättho m.m jag är lite rädd för att garagedelen är för grund (ca 6m)
Andreas_Evelina skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Se på ritningen. Avstånedet mellan garageport och inneväggen MINST 1 m. Bara att öppna dörren på bilen så att man lätt kommer ut och in. Mät sedan hur mycket plats det tar. Jag är väldigt trött på att alltid köra in bilarna snett!
Ett garage kan aldrig bli för stort! Jag har 6m. djup i garagedelen, klarar mig på det.
Jag har min bänk på väggen mot förrådet samt ho mm. i den vänstra hörnan.
OBS, invändiga mått.
Redigerat:
Medlem
· Västmanland
· 155 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 155 inlägg
Varför just 8,4? Hur mycket kommer det att påverka takstolar/bjälklag?
Medlem
· Västmanland
· 155 inlägg
Det var kanske ingen dum idé! Då kan man ju ha en "verkstadsdel" framför en av bilplatserna.
Känner du att ditt garage är för litet annars? Parkerar du bilarna snett?
Känner du att ditt garage är för litet annars? Parkerar du bilarna snett?
Allt beror ju på vad man ska ha garaget till. Och hur stort man får bygga, det är inte alltid man får smälla upp 200 kvadratmeter garage hur som helst.
Om jag inte fick ha större garage än så där så skulle jag bara ha en port. Hellre ett rymligt enbilsgarage än ett trångt tvåbilsgarage. Men det är förstås upp till ens enskilda behov.
Själv håller jag på med ett garagebygge i ett befintligt utrymme i min loge. Jag är begränsad till 75 kvadratmeter och väljer därför att kalla det enbilsgarage eftersom det ska få plats maskiner också, och gott om plats runt bilen man skruvar på för stunden.
Om jag inte fick ha större garage än så där så skulle jag bara ha en port. Hellre ett rymligt enbilsgarage än ett trångt tvåbilsgarage. Men det är förstås upp till ens enskilda behov.
Själv håller jag på med ett garagebygge i ett befintligt utrymme i min loge. Jag är begränsad till 75 kvadratmeter och väljer därför att kalla det enbilsgarage eftersom det ska få plats maskiner också, och gott om plats runt bilen man skruvar på för stunden.
I mitt förråd har vi endast hylla för fint packade flyttkartonger, kyl/frys, krattor/spadar osv samt lite klädhängare för arbetskläder. Gräsmattan är inte klar så vi har ingen klippare, den kommer antagligen bo i något kallförråd eller inne i garaget.Andreas_Evelina skrev:
Vi parkerar bilarna utanför, garaget är mer hobbyrum. Jag är nöjd med storleken, även om större inte hade skadat. Jag får utan problem in en bil och kan polera/vaxa/skruva i gott utrymme fast där finns hyllor längs sidan, motorcykel osv.
Medlem
· Västmanland
· 155 inlägg
Jo visst är det som du skriver Norrhyttan; det beror på vad man ska ha garaget till. Till en början kommer det troligtvis bara finnas bil i garaget när något måste lagas/bytas. Bilarna kommer att förvaras i carporten.
Jag har funderat länge på att bara ha en port in i garaget men jag blir tveksam. Den dagen man ska in med bilen måste troligtvis båda bilarna utanför flyttas eftersom man i så fall vill ha porten i mitten... En annan idé är ju att förbereda för två portar men monterar bara en?
Som Eidlert skriver; mitt garage kommer bli ett "hobby-rum" (a.k.a Man-cave)
Jag har funderat länge på att bara ha en port in i garaget men jag blir tveksam. Den dagen man ska in med bilen måste troligtvis båda bilarna utanför flyttas eftersom man i så fall vill ha porten i mitten... En annan idé är ju att förbereda för två portar men monterar bara en?
Som Eidlert skriver; mitt garage kommer bli ett "hobby-rum" (a.k.a Man-cave)
Poängen med att ha en port i mitten är ju att man får lika mycket plats på varje sida om bilen när den står i garaget. Nackdelen är förstås att man bara får in en bil.Andreas_Evelina skrev: