P
Jag har upptäckt att vårt nya hus, byggt för flera miljoner, har levererats med ett undermåligt lås, som varken godkännes av försäkringsbolaget eller rekommenderas av låstillverkaren.

Se http://www.ruko.dk/da/site/rukodk/Produkter/Lase-til-private/Serie-600-og-500/

"Serie 600 kan genkendes på det trapezformede nøglehoved. Serie 600 er en teknologi fra 1980’erne, og yder bedre aflåsning end Serie 500 bl.a. fordi der er bore-sikring i cylinderen. Men det er en teknologi som ikke længere er tidssvarende eller lever op til de krav, man bør stille til aflåsning af boliger."

I materialspec står det endast 6 stifts lås, framgår inte vilket lås. Får man göra så här? Är det bara att gilla läget?

Huset för övrigt byggt av huscompagniet.
 
Eller så byter du låscylindrar.
 
P
Eller så byter du låscylindrar.
Tack för din input, men inte riktigt det min fråga gäller.
 
Vilken spec, angående lås, har du i ditt avtal med husbyggaren?
 
P
Vilken spec, angående lås, har du i ditt avtal med husbyggaren?
Står 6-stifts lås, inget annat
 
O
Då har du fått det du betalade för.... tyvärr....
Tror inte det står att låsen måste vara godkända av FB...

Med tanke på de problem verkar ha med Huscompagniet så känns det som att om låset är det stora problemet!
-Grattis! Du tillhör en av de få som lyckats få ett hus byggt korrekt.... Byt lås...
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Odjuret skrev:
...
-Grattis! Du tillhör en av de få som lyckats få ett hus byggt korrekt.... Byt lås...
Man skall inte ropa hej...

Enginolo har ju bara kommit till ytterdörren än :cool:
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Om man tittar på enginilo's bilder så har han haft en del problem av varierande art med huset tidigare.
 
P
Jag har byggt hus en gång i mitt liv, så förlåt mig att jag i min enfald trodde att en hustillverkare sätter in godkända lås i ett hus. Skall maila Søren Hansen, VD på Huscompagniet och höra vad de säger. Kommer bifoga korrespondensen här för allmän beskådan.

Stämmer att jag har haft problem, men de har trots allt tagit sitt ansvar.
 
Redigerat:
Finns det ingen byggnorm som ska följas som föreskriver SSF-godkända lås eller liknande?
 
I vårt avtal stod att låsen skulle vara godkända för säker låsning med rund säkerhetscylinder. Senare visade det sig att det gick att låsa upp med en linjal i alla fall. Så mycket är godkända lås värda...
 
Finns inga "regler" när det gäller lås, du kan köpa en hasp att ha på ytterdörren om du vill. Vad försäkringsbolagen rekomenderar för att du skall få ut full premie vid inbrott är en annan sak
 
Så länge ingen bryter sig in genom dörren så får du ut fullt från försäkringen!
 
Ok.?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.