Vi ska flytta till hus och funderar på att bygga nytt. Vi har räknat med att om vi ska ha råd att bygga nytt bör huset sluta på ca 1,25 miljoner (utan övervåning, då vi gör det senare).
Är det bara Älvsbyhus som finns som alternativ? Att bygga nytt eller köpa begagnat och renovera känns som att det kommer hamna på samma månadskostnad ungefär.
Huset ska ha minst 90 kvm på nedervåning och vara på minst 1½plan
 
Det går inte ens med Ä-hus att få ett hus i den storleken på plats för 1,25 miljoner om ni så redan har tomten gratis!
 
När du fått pris på hus och tomt kan du lägga på 500 000 i övriga kostnader....så redan där inser du nog att det idag är svårt att komma under 2 miljoner. 1,25 miljoner kräver nog att du gör precis allt arbete själv, har gratis maskiner och rabatt på brädgården....
 
Magnuse
Fast vad har tomten med det att göra? Jag frågade ju om HUSETS kostnad. Inte inkl allt
 
Hur mycket kan ni göra själva ?
Smålandsvillan är väl i rätt prisklass också (med reservation för att ni kanske får rucka på ngt övrigt krav)

/K
 
Klaskarlsson
Smålandsvillan har bra priser, och det kändes bra när vi har varit i ett av deras visningshus. Men direkt måste man plussa på priset med en grund, fönster till övervåningen och trappa till övervåningen
 
JennieMagnusson skrev:
Klaskarlsson
Smålandsvillan har bra priser, och det kändes bra när vi har varit i ett av deras visningshus. Men direkt måste man plussa på priset med en grund, fönster till övervåningen och trappa till övervåningen
Och då faller dom utanför ?
Säker på att älvsbyhus har "all inclusive" pss då ?

/K
 
Självklart tillkommer det saker hos alla leverantörer, men om man bara ser till priset ligger SMV och Älvsbyhus ganska lika, men på SMV tillkommer dessa saker direkt.
Jag vet inte riktigt vad grunden kan tänkas kosta.
Möjligen kommer vi ha väldigt billig hjälp med markarbete från släktens sida, vilket gör att huset pris kan komma att hoppa upp en del i prisnivå.
 
JennieMagnusson skrev:
Självklart tillkommer det saker hos alla leverantörer, men om man bara ser till priset ligger SMV och Älvsbyhus ganska lika, men på SMV tillkommer dessa saker direkt.
Jag vet inte riktigt vad grunden kan tänkas kosta.
Möjligen kommer vi ha väldigt billig hjälp med markarbete från släktens sida, vilket gör att huset pris kan komma att hoppa upp en del i prisnivå.
Nu vet jag inte hur mkt det skiljer i offerterna.
Men om ni har en totalbudget X, och budget för själva huset på Y - bör ni kolla på ett hus ngt billigare än budget förstås - eftersom det kommer tillkomma saker.
En av sakerna som då kan komma att hända är att ni "känner" att en tillverkare är mer rätt än en annan - tänk då på att det är en mkt mkt stor grej att bygga hus så bygg ett som känns rätt...

Har ni itne en enda krona mer att lägga utan måste maxa er ekonomi för att överhuvudtaget kunna klämma in ens ett hus för 1.25 mkr så kanske ni skall vänta ett tag med att bygga istället ?

/K
 
Vi skulle ha råd med dyrare, men känner att vi vill ha en ganska bra marginal i vår totala budget och inte lägga allt för mycket på boendet och "bara bo". Här ligger snittpriserna på drygt 1,5 miljoner för ett begagnat hus och då tillkommer nästintill en helrenovering för några hundra tusen. Så det känns som att det blir lika dyrt/billigt att bygga nytt för ca 2,2 eller köpa ett för 1,6 och renovera
 
Någonstans i mina funderingar har 200.000 fallit bort :(
Huset kan alltså kosta ca 1,45-1,5 miljoner och inte 1,25
 
Du skriver att ni kan få mycket hjälp av släktingar, så då kanske det kan vara ett alternativ att köpa ett stomrest/tätt hus och sedan göra resten själv. Gör ni så kan ni få ett riktigt fint hus för 1,45 miljoner....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.