Hej

Har ett nytt hus som vi flyttade in i i mitten av december. Arbetet var då inte riktigt slutfört, bland annat saknades fortfarande takpannor på stora delar av taket på grund av snö som hade kommit. Snön smälte och blev till is och sedan kom ny snö (som ni alla vet). Under veckorna som gått har en del pannor kunnat läggas efter lite snöskottning på huset. Halva taket låg dock snötäckt utan takpannor när tövädret kom förra veckan vilket resulterade i stora vattenmängder på taket vilket i sin tur resulterade i att det på ett ställe började läcka invändigt i ett innertak.

Är övertygad om att entreprenören kommer fixa både takpannor och nytt innertak men jag är lite orolig att det kan ha uppstått fuktskador i undertak, mellanbjälklag eller annat intressant ställe.

Har jag fog för min oro? eller kommer det helt enkelt torka och bli fint om bara pannorna kommer på plats? Hur skall jag agera mot entreprenören?
 
Går det inte att inspektera?
 
B
är isolering blött så ska den bytas.
 
Ja det är fog för din oro. Du har diffusionsplast som vattnet samlas på innan det rinner genom innertaket så det kan vara stora mängder som ansamlas där. När man takar så här års så binder inte takpappens klister ihop på grund av kylan utan det sker förs när värmen kommer. Så om du har sådan takpapp så kan det vara det som är problemet om det inte är en skada i pappen. Är det inte möjligt att titta var det kommer in. Finns det en vind så man kan se vart vattnet kommer från.
 
Tyresö
Det jag undrar mest över är varför taket inte täcks med presenning innan arbetet avslutas varje dag. Jag kan inget om takbyggande, men täcker man inte in den delen av taket som saknar takpannor?
 
Vad är det för typ av tak/lutning?
 
B
har man gjort ett bra underarbete så ska det vara tät neråt.
 
Det är svårt att upptäcka fukt i ytterväggarna, eftersom gipsen klarar en del, men kan ge upphov till mögel. Känn med handen på väggarna upptill närmast taket, och glöm inte att fota och dokumentera. Går du upp på vinden, är det kanske lättare att följa var vatten kommer in och var det tar vägen. Är det mazonite eller plast närmast pannorna.
 
Mikael_L
Tyresö skrev:
Det jag undrar mest över är varför taket inte täcks med presenning innan arbetet avslutas varje dag. Jag kan inget om takbyggande, men täcker man inte in den delen av taket som saknar takpannor?
Nä, ofta inte. Om det väl sitter underlagspapp så håller det egentligen rätt OK tätt, om det bara är bra och ordentligt gjort.
Det är väl dock inte idealt på något vis att inte hinna få på pannorna innan snön, men även jag sitter i den sitsen just nu, delvis pga den tidiga snön samt även beroende på lite täthetsproblem med underlagsduken.
 
jerk skrev:
Vad är det för typ av tak/lutning?
Det är 45 grader och läckan innomhus är ungefär där utbyggnaden med ryggåstak möter husets tak. Om du fattar vad jag menar.
 
Se till att ta dit en besiktningsman som får göra en fuktundersökning.
 
Då har förmodligen snömassorna byggt upp en hög med smält snö och vatten som runnit bakåt in under pappen där taken möts. Ett sätt att slippa det vid nästa töväder är att skotta bort det som är kvar men utan att skada pappen. Om jag vore er så skulle jag försöka kontrollera hur omfattande det hunnit blivit så fort det bara är möjligt. Ni kommer förmodligen behöva riva innertaket och skära bort plasten och byta ut isoleringen. Har ni tur så har det inte runnit ner i väggens isolering.
 
Ja vi får väl riva och se hur det ser ut. Vi är överens att göra en speciell fuktbesiktning av tak och vägg också.

Tack för värdefull input.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.