Vi är väldigt sugna på att bygga ett nytt hus . Våra förutsättningar:

2 vuxna 2 barn
Inga lån

Nytt hus inkl allt 2,5 Mkr
Egen insats 200 Kkr

Månadsinkomst före skatt 50.000 !

Vad tror ni ? Är det nått at tveka på ?
 
Får ni lån med bara 200 kkr i insats? Har ni någon preliminär värdering på det färdiga huset?
 
Det borde ni ha råd med. Fast det beror förstås på vilken driftskostnad och övriga utgifter ni har. Kör !
 
2 Mkr Bottenlån
250 KkrTopplån
250 Kkr insats

Så kommer det att se ut.
 
"inkl allt"...

Har du räknat med tomt, VA, pantbrev, lagfart etc?
 
Villa2015000 inkl markarb.
Tomt 150000
VA 105000
El 19500
Tele 7000
Lagfart2250
Pantbrev50000
Mark50000
Bygglov30000
Övrigt15000
Tot.2473750
 
Redigerat:
Du måste ha räknat fel på pantbreven. Avgiften är 2% på beloppet (+ en avgift som jag tror är 375:)
 
Ja , lägger till 20kkr där!
(Egentligen har jag inte räknat fel eftersom vi kommer flytta över redan befintligt lån som pantbrev reda är utagna på , 902 Kkr)
 
Redigerat:
Räntor under byggtiden? Eventuella markanläggningskostnader utöver vad husfirman lovar? Buffert utifall att...?
Jag och maken sitter här och räknar på vår kalkyl och har ungefär samma summor i grund, men vi räknar upp kalkylen med ca 500 000:-. Det tillkommer ALLTID saker, har vi upptäckt...
 
Undras om jag inte ska skriva in det här i min signatur så slipper jag skriva det så många gånger ;=)

Räkna med villa + tomt + 500 000. Det landar minst där var sig man vill eller inte.....
 
danielgronbek skrev:
Ja , lägger till 20kkr där!
(Egentligen har jag inte räknat fel eftersom vi kommer flytta över redan befintligt lån som pantbrev reda är utagna på , 902 Kkr)
pantbreven följer fastigheten. Så de pantbrev du har kan inte tas med till den nya fastigheten. Du måste ta ut nya.
 
räknar upp kalkylen med ca 500 000:-.
Hur menar du , läger du till 500 kkr ?
 
pantbreven följer fastigheten. Så de pantbrev du har kan inte tas med till den nya fastigheten. Du måste ta ut nya.
Hmm... men jag har ju 902 kkr i lån kvar på mitt nuvarande hus .Kan jag inte flytta över dom lånen menar du till mitt nya ? Skall väl inte behöva betala pantbrev på samma summa 2 ggr.
 
Pantbrev följer fastigheten som redan sagts. Detta innebär att de pantbrev som du har på nuvarande hus kommer att överlämnas till köparen av huset.

I ditt nybyggda hus kommer pantbrev att behöva upprättas och för detta tas det ut en avgift på så sätt som redan sagts.

Vad gäller kalkylen så menar jhenrikj att en mer rimlig kalkyl vore att ta priset på huset + tomten + ytterligare 500 000 kr som ett sorts överslag (vad du specar som el, tele, lagfart m.m.). Din kalkyl är således, enligt jhenrikj, för låg.
 
Det är alltid bra att räkna med minst 30% extra efter att ha gjort kalkyler, gärna pessimistiska sådana...

Så om ni landar på ca 2.5 mkr i kalkylen, totalt med allt - så ärdrygt 3mkr en rimlig beräkning...

Jag saknade f.ö. KA samt byggfelsförsäkring i er kalkyl !?
VA+El+Tele inkluderar det inkoppling samt alla ev. tillval ni vill göra ?

Såvitt jag har förstått det så måste pantbreven följa fastigheten - så du kan inte överföra vad du nu har på ett nuvarande hus till ett nytt. Men jag är inte 100 på det....

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.