Någon som vet hur det fungerar med taxeringsvärde etc? Vårt hus brann våren 04 och nu står det ett nytt hus på samma plats, standarden är avsevärt bättre än i gamla huset och det nya huset är större. Måste man kontakta skattemyndigheten för att få nytt taxeringsvärde eller hur gör man? Är intresserad av taxeringsvärdet av två skäl; skulle kunna skriva om lånen nu när vi rimligen har en högre värderad fastighet och så har vi ingen lust att bli eftertaxerade med höjd fastighetsskatt i efterhand...
 
Skattemässigt så är det väl ett nytt hus, med lite tur så borde du slippa fastigetsskatten ett antal år.

Har för mig att det finns någon paragraf om att om du bygger på gammal grund så räknas inte huset som nytt. Men då kanske man skall undersöka dels om det är så, dels hur stor del av grunden som måste vara ny för att det skall räknas som ett nybygge.

Fastighetsdeklarationen påverkas ju rimligen väldigt mycket av att det är ett nytt hus, både "värdeåret" och ytan (du har ju troligen inte fått identiskt samma yta på det nya huset) och nya standardpoäng.
 
Det har du förmodligen alldeles rätt i :) Vi har byggt på helt ny grund så det borde betraktas som nytt. Låter intressant att kunna slippa fastighetsskatten ;) Vi har byggt på en jordbruksfastighet så bostadshusen är inte så högt värderade i vilket fall men det är klart att både ytan (nuvarande hus är avsevärt större än det gamla) och standarden är annorlunda.
Ska man kontakta skattemyndigheten tror ni? Eller hur får de veta att vi byggt nytt ???
 
Förutsättningarna för ert hus idag och det ni tidigare taxerats för är ju helt skilda. Ring skattemyndigheten snarast. Har ni fått fastighetsdeklarationsblanketten för ert gamla hus? Om huset ligger på helt ny grund har ni, vad jag kan förstå, stora möjligheter slippa fastighetsskatten de närmaste fem åren - såvida det inte finns någon okänd klausul som träder ikraft när det gäller ersättning för uppbränt hus.

Hör fastigheten till en jordbruk minner jag mig om att det gäller andra regler.
 
Nej, vi har inte fått någon fastighetsdeklaration. Den fyllde vi i förra året (har jag för mig att det var) så det dröjer innan det kommer någon ny, gissar jag? Det är en jordbruksfastighet, inget småhus...
Jag får väl ringa skattemyndigheten och kolla
:surprised:
 
för att slippa topplån så behöver du en värdering av huset, det har inte nåt med fastighetskatt att göra (kanske ni redan visste?)
 
tidigare lån är baserat på taxeringsvärdet (på fastigheten inkl det brunna huset), ingen separat värdering gjordes. Antog att det skulle gå att skriva om lånen utifrån att t3axeringsvärdet ändrades. Jag kollar med banken!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.