Hej!
Jag har följande "problem":
Jag bor idag i ett hus centralt i staden. Min farfar byggde det -42 och jag har haft det i 10 år och är i "färdigrenoverat" skick.
Jag och min fru vill komma ifrån stan och bygga ett nytt hus.
Vi vill behålla det gamla huset inom familjen och hyra ut. Huset är värt ca 3,5-4 mkr och lån på 1,4 mkr.
Planen var att bara låna mer pengar på det gamla huset för tomten sen slippa topplån och kontantinats på nybygget.

Nu kommer de nya amorteringskraven in i bilden. Det kommer att bli höga löpande kostnader om man skall amortera ner nya lån.

Till saken hör också att min mamma också har ett hus som HON vill sälja och gärna vill flytta in till stan. Hon kommer att få en vinst på ca 1 mkr kr på sitt hus om hon säljer. Det bästa vore om hon kunde köpa in sig i huset och på så sätt slippa reavinst och samtidigt kunde vi få loss kontanter för nybygge utan amorteringskrav.

Vilka för/nackdelar har följande?

Bostadsrätter. Dela upp och sälja en och behålla två själv?
Bilda aktiebolag och hyra ut genom det? Min mamma skulle kunna vara delägare?
Samägande?
Andra idéer?

Står i kmunens tomtkö och det släpps ett antal tomter till våren som ligger precis där jag vill bygga...
 
Redigerat:
BB_King skrev:
...
Till saken hör också att min mamma också har ett hus som HON vill sälja och gärna vill flytta in till stan. Hon kommer att få en vinst på ca 1 mkr kr på sitt hus om hon säljer. Det bästa vore om hon kunde köpa in sig i huset och på så sätt slippa reavinst och samtidigt kunde vi få loss kontanter för nybygge utan amorteringskrav.
...
Det är inte helt lätt att följa med i dina svängar i fastighetsaffärerna men...

Jag får en känsla att
Det bästa vore om hon kunde köpa in sig i huset
inte gäller det bästa för den åldrande kvinnan själv.
Hur ser hon på saken? Hon kanske bara vill leva ett enkelt liv utan "affärsmässiga" kringelikrokar.

Med dagens räntesituation är det för övrigt ingen vinst att skjuta upp reavinstskatten.
Det blir billigare att betala den direkt (om inte reglerna ändras drastiskt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.