Hej

Fått massa bra svar i detta Forum, så nu kommer en ny fråga!

Blir inte klok på vilket värmesystem vi skall välja!

Har tillgång till ved, men vill ha ett liv med familjen inte framför vedpannan, möjligsvis framför kaminen!

Är bergvärme en för dyr investering i ett nytt väl isolerat hus, Tips Råd?!

Måste kan köpa ett separat ventilationssystem?


Kan man få allting i samma enhet? (vattenburenkamin, värme, ventilation)

// Micke
 
I ett nybyggt hus kommer du inte tjäna på att skaffa bergvärme.. Huset är helt enkelt för bra isolerat.

hur mycket energi räknar byggfirman med att huset komer att dra? det borde som kunna svara på någolunda i allafall..

Det finns ju andra alternativ som man kan få bidrag till :D

Upp till 7000 kr i bidrag om man väljer att värma huset en del med Solpaneler. (gratis varmvatten iallafall) under sommar halvåret.

Att elda med Bio energi ger också bidrag (vet inte hur mycket dock), tex Vedpanna (inget du vill förstår jag), Pelletspanna (verkar välldigt smidigt) som i stort sätt går att göra automatiskt. Med uraskning 2-3 gånger om året i skötsel. Kommer en lastbil o fyller på pellets 2 gånger om året.

en luft/luft värme pump fungerar också bra, framför allt om man skaffar en Kamin (pellets/ved) att elda i när det blir som kallast.

En FTX anläggnin skulle jag titta noga på om jag vore som du iallafall.. (FTX = Från/Till luft väXlare)
 


tack för ditt svar P-E
 
Varför inte satsa på att inte ha något värmesystem alls. Det byggdes ju några radhus för några år sen där inget konventionellt värmesystem installerades. Nu kanske dessa var lite väl extrema men man kan ganska enkelt komma rätt nära.

Istället för att lägga stora pengar på golvvärmesystem och diverse värmepumpar så lägger man dem på extra isolering och bättre fönster. Den uppvärmning som trots allt behövs kan transporteras ut i huset med hjälp av ventilationsluften.

Investeringskostnaden borde inte bli avsevärt högre än standardvarianten på hus med frånluftsvärmepump och golvärme medan driftskostnaden hålls nere med extremt låg energiförbrukning. Solpanerler för varmvatten kan dessutom krympa förbrukningen ytterligare.

/Johan
 
Klart det blir billigast att inte ha något värmesystem alls ;D men det är nog inte så särskilt smart.
Håller i huvudsak med P-E. Du får bidrag för biobränsleanläggningar i nytt hus + dessutom bidrag för solvärme. Satsa på en kombinerad sol/pellets anläggning. "Rätt" anläggning ger lite underhåll och låga driftskostnader. För mer info kolla in www.pellets.info
 
Micke:

Har du vattenburet system i ditt nya hus idag?
Element, golvvärme?

Du kanske är trött på alla "lovord" om alla olika uppvärmningssystem, men du skriver att du har tillgång till ved och genom detta ska du kanske ta dig en funderare...

Jag var i samma sits som Dig, fast ett gammalt hus med läckande oljepanna.
Jag har tillgång till ved och valde därav en vedpanna med sidouttag för pelletsbrännare och ackumulatortankar.

Som vädret har varit i mellansverige så lägger jag ner kanske 15min varannan dag, och sjunker tempen så ökar detta till ca 15min per dag.
På helgen lägger jag ner kanske en timma totalt på att sota pannan och bära in veckoförråd med ved till pannrummet.

Nu eldar jag varannan dag och går ner och tänder pannan direkt efter jobbet om det är "elddag".

Sedan tillkommer givetvis diverse "handgemäng" med veden på våren då den ska ur skogen, kapas, klyvas och lagras. Detta är ganska slitigt men jag trivs med denna syssla, gör man inte det kan man ju köpa ved färdig för eldning, ca 300:-/kubiken.

Ja, jag vill med detta beskriva att "modern" vedeldning inte alls behöver vara krånglig om man bara har viljan och installerar ett system som funkar bra.
Att det är billigast är det ju inget snack om...
 
Ja, jag vill med detta beskriva att "modern" vedeldning inte alls behöver vara krånglig om man bara har viljan och installerar ett system som funkar bra.
Jag instämmer.
 
Vi eldar med pellets och måste säga att det är väldigt smidigt. Huset vi köpte i april i år hade en oljepanna från -99. Vi pratade mycket om att instalera jord eller bervärme. Grannarna hade bervärme sedan ett år tillbaka och var nöjda. Men hur vi än vred och vände på kostnaderna som en berg eller jordvärmeanläggning drar med sig jämfört med vad vi hade "tjänat" i uppvärmning så går det INTE i vårat fall räkna hem en sådan installation. ( Bor i Blekinge ) Sen att det är minimalt med jobb när den väl är installerad tycker inte jag väger upp kostnaden. Vår pelletsbrännare kostade 19000:- instalerad och klar. Nu på vintern lägger jag 15min varannan veckan på att sota ur pannan. Vi har under okt-jan förbrukat pellets för ca 45:-/dygn i ett hus byggt -49 utan tilläggsisolering eller 3-glas och som är 120m2 + 100m2. Samtidigt är pellets och ved ett miljövänligt alt till olja och el.
 

Tack för svaren!


Skall bygga ett nytt hus och får välja vilket system jag vill, kanske borde man låtit hustillverkaren valt det till mig!?

Men vattenburen golv värme vill vi ha!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.