Jag och min sambo vill bygga ett nytt hus utan att vi blir privatekonomiskt ruinerade ;)

Ett tak på ca: 1,7 milj är vår tanke och efter att ha läst på lite fastnar vi för Smålandsvillan Vrigstad. 1,5 plan, övervåning tar jag om några år.
Som jag har förstått det använder SMV en takkonstruktion med träspont under tegelpannorna istället för plast, som Älvsbyhus - stämmer det?

Vi har hittat en tomt som förmodligen är grovschaktad på något sätt. Den är alltså platt utan träd och utan gräs. Man borde väl käna in lite på markarbetet där va, har dock egentligen inte en aning...

96 000 - Tomt
100 000 - Markarbete inkl fyllnadsmassor
* Ändring Markarbete 150 000 till 200 000 ?
220 000 - Ja vad kostar en grund till SMV?
1050 000 - Villa Vrigstad
100 000 - Tillval såsom trappa, fönster på andra våning och isolering där m.m.
80 000 - VA-anslutning
15 000 - Lagfart
45 000 - Pantbrev
45 000 - Bygglov, kvalitetsansvarig och diverse avgifter
----------------------------------
* Totalt ca: 1,8 till 1,85 milj. (ändrat)

Nå är jag ute och cyklar?
 
Redigerat:
Ja, du är ute och cyklar. ;) det finna MÅNGA sådana här trådar tidigare i forumet. Sök på typ kalkyl etc. T ex räcker 100' kanske till markarb under plattan under optimala förhållanden, men ska ni inte kunna komma in med bilen (uppfart, parkeringsplats), ha en gräsmatta, inreda övervåningen etc.
 
Jag har bara erfarenhet av renovering och inte nybygge men jag tror att man normalt underskattar kostnaderna rejält. Har ni räknat med kök och badrum för 2-300 000kr? Trädgård? Vill man ha gräsmatta, några hyfsat stora träd och lite rabatter kostar det 100-250 000kr beroende på om man fixar allt själv eller tar hjälp.
 
Rebeckaf skrev:
Ja, du är ute och cyklar. ;) det finna MÅNGA sådana här trådar tidigare i forumet. Sök på typ kalkyl etc. T ex räcker 100' kanske till markarb under plattan under optimala förhållanden, men ska ni inte kunna komma in med bilen (uppfart, parkeringsplats), ha en gräsmatta, inreda övervåningen etc.
Övervåningen har jag tänkt vänta några år med tills jag sparat ihop till den.

Jag förstår att markarbetet sannolikt kostar mer. Kanske 150k till 200k?

Men för att vara lite kreativ med idéer ;) Läste i en annan tråd att om man köper en grund till SMV, så ingår markarbetet för att kunna sätta upp grunden + 1,5m från huset. Kan man inte strunta i resten av markarbetet då så länge och sedan hyra en minigrävare och lösa resten själv när huset är byggt? Marken är ju helt plan som det är nu.

storkarp skrev:
Jag har bara erfarenhet av renovering och inte nybygge men jag tror att man normalt underskattar kostnaderna rejält. Har ni räknat med kök och badrum för 2-300 000kr? Trädgård? Vill man ha gräsmatta, några hyfsat stora träd och lite rabatter kostar det 100-250 000kr beroende på om man fixar allt själv eller tar hjälp.
Det är ett nyckelfärdigt hus. Kök och badrum ingår. Gräsmatta och trädgård blir ett senare problem. För att precisera mig mer jag jag ute efter att få upp huset, resten löser sig med min egen arbetsinsats och mycket vilja de kommande åren.
 
Redigerat:
Lagfarten borde stanna på 2265 och pantbrevskostnaden bör inte bli mer än ca 30000.
 
Jag har precis fått en offert från Smålandsvillan och den lyder som följer (du kan bara +/- beroende på ditt val av hus och tillval)

Villa Kalmar: 1189 700
Schakt och grund: 225 000 (dvs grund och ALLT markarbete)
Nybyggnadskarta: 30 000
Anslutning VA: 100 000 (+ 10 000 Enl nya siffror fr Eslövs kommun)
Anslutning El: 26 875
Anslutning Telia: 15 000
Kvalitetsansarig: 9000
Utv målning: 35 000 (gör jag själv men de bjuder på färg och lägger priset i kontantinsatsen)
Tomt: 204 470
Lagfart: 3900
Pantbrev, grav bevis: 35 200
Räntor och bankavg minus skattred: 8600
Projekt kostn Myresjö mark: 10 000
Tillval: 172 530

Summa: 2 065 275 (ta sen minus 35 000 för att jag målar själv)

Sen (om jag nu väljer dom) går jag in med minst 300 000 själv, ev mer.

Men jag är lite osäker ännu, jag lutar mer år Björklidenhus. Jag kom fram till ngt likvärdigt (har inte pratat med dom ännu) när jag själv räknar som landar på 2 071 350 kr men då ingår platta, golvvärme, kaklat badrum. Visst låter det intressant men jag har som sagt inte pratat med dom ännu utan det var min egen uppskattade kalkyl.
 
Chikennel skrev:
Jag har precis fått en offert från Smålandsvillan och den lyder som följer (du kan bara +/- beroende på ditt val av hus och tillval)

Villa Kalmar: 1189 700
Schakt och grund: 225 000 (dvs grund och ALLT markarbete)
Nybyggnadskarta: 30 000
Anslutning VA: 100 000 (+ 10 000 Enl nya siffror fr Eslövs kommun)
Anslutning El: 26 875
Anslutning Telia: 15 000
Kvalitetsansarig: 9000
Utv målning: 35 000 (gör jag själv men de bjuder på färg och lägger priset i kontantinsatsen)
Tomt: 204 470
Lagfart: 3900
Pantbrev, grav bevis: 35 200
Räntor och bankavg minus skattred: 8600
Projekt kostn Myresjö mark: 10 000
Tillval: 172 530

Summa: 2 065 275 (ta sen minus 35 000 för att jag målar själv)

Sen (om jag nu väljer dom) går jag in med minst 300 000 själv, ev mer.

Men jag är lite osäker ännu, jag lutar mer år Björklidenhus. Jag kom fram till ngt likvärdigt (har inte pratat med dom ännu) när jag själv räknar som landar på 2 071 350 kr men då ingår platta, golvvärme, kaklat badrum. Visst låter det intressant men jag har som sagt inte pratat med dom ännu utan det var min egen uppskattade kalkyl.
Det stämmer ganska bra överens då. Din tomt och hus var ju något dyrare än vad jag tittat på.

225 000kr för grund och allt markarbete låter riktigt bra, men det var inget fast pris va?
 
Jo för mig var det det. Jag frågade specifikt om det och fick svaret att det brukar aldrig bli dyrare än det i det området så säljaren hade tom tagit bort de 30 000 kr som de annars kräver i reserv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.