vi skall riva ut ett gammalt laminatgolv i bodegan och lägga in ett nytt. En golvfirma vill göra det för ca 1500/m2. Är detta rimligt ?
Huset är från 70-talet.

Golvet kostar ca 375 kr /m2.

Vad kostar det i andra fall ?
 
Ett klickgolv lägger du lätt själv om du har tillgång till hammare och sticksåg, enda kruxet är kanske listen som hantverkare använder gaspistol till. Jag tycker det låter lite dyrt. Jag skulle kollat med fler hantverkare eller frågat en snickarkompis om hjälp.
 
Hejsan.

Jag håller helt med "Apprentice", det låter lite väl dyrt och är dessutom inte speciellt klurigt...
 
Hur stort är rummet?
 
1500:- kvadraten är väl tilltaget om det bara gäller golvläggning, men det hänger också en del på omständigheterna;
Behöver dom flytta på en massa prylar?
Vad är det för nytt golv? Laminat?
Hur ser ytan ut? Många prång och vinklar?
Ingår rivning och omhändertagande av byggsopor?
Lång väg att bära material och sopor?
Mycket elementrör o.dyl. som det ska tas hål för?
Ingår listning och material till det i priset?

På en öppen yta brukar jag och kollegan knacka in styvt 12 kvm i timmen tillsammans, men det är inte det som tar tid. Timmarna ramlar iväg om det är mycket småytor, krånliga vinklar och baklängesläggning.
 
Vi pratar ca 45 m2. Öppen yta. Gammalt golv skall förvisso rivas ut men ytterdörren är i anslutning till rummer.
 
Om vi tar bort vad golvet kostar, det kan ju variera beroende på kvalitet etc. Vad skall en golvläggare ha per m2 inkl utrivningen? Att ta bort golvet borde gå på under en förmiddag. Att lägga in kan inte ta mer än en dag för de som kan det.
 
Det blir ju 50000:- för arbetet, det låter fruktansvärt dyrt om det BARA handlar om att riva ut det gamla golvet och lägga in ett nytt laminat eller parkettgolv. Det är väl vanligt flytande laminat eller parkett det handlar om?

Att riva ut och forsla bort det gamla golvet borde ta högst 8 timmar.
Lägga in högst 16 timmar.

Det är inget mer de behöver göra? T.ex. ta bort o montera nya socklar, flytspackla golvet etc.
 
Nej, inget mer. Tror det ligger någon form av frigolit mellan plattan och golvet men detta behöver ju inte tas bort, eller ?

Jag kommer begära in fler offerter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.