Har försökt läsa mig till om detta på forumet men inte hittat något riktigt tydligt svar. Vi har parkett i stort sett hela ena våningen i vårat hus. Dock så är parketten rätt sliten men hel förutom på ett par sprickor som blir då det är torrt i luften. Min fundering är om jag måste slita ut det gammla golvet(parketten) och lägga in golvspånskivor och sen laminat/trägolv?eller om jag kan lägga det direkt på parketten?...vad ska man isf ha mellan golv och golv och hur kan man jämna ut "svackor" som blivit i det 60år gammla parkettgolvet?(så det nya golvet inte börjar svikta)
/
M:)
 
Det funderar jag med också över. Min parkett knarrar dessutom lite här och där (vilket innebär att skruvar måste köras ned i parketten på lämpliga ställen för att fästas i "stödbrädor". Största problemet blir dock där en vägg togs bort och det är lite höjdskillnad i parketten (knarrar extra mycket där med).

Annars finns väl skumgummiliknande matrial man lägger mellan golven. Sen finns ju vissa klickgolv med "allt i ett" dvs dämpande underlag sitter på varje skiva.
 
någon?:S
 
trojlee skrev:
någon?:S
Om du som SuzyQ har knarr är det bättre att riva ur det och ( nu vet jag ju inte hur det ser ut) lägga ett spångolv sedan välja vad du vill ha. Har du knarr kan ni passa på att fixa det samtidigt.

Men visst går det att klicka dit ett nytt golv om det är det man vill, då spar man ju parketten till någon som kanske vill ta fram det om 40 år.:)

Sen nämnde du svackor, beror på hur svallande de är. Enklast är att på ett parkettgolv lägga klickgolvet åt andra hållet, då sväljer den lite större svackor, men som sagt hur stora är de?
 
Det skulle vara väldigt mycket knarr om det skulle vara värt att riva ut det gamla golvet. Är det ett fungerande parkettgolv som "bara" är slitet så skulle jag lägga det nya direkt ovanpå, alla golv av klicktyp har någon form av dämpande material att lägga mellan gamla och nya golvet. Finns i olika tjocklekar beroende på hur stora skillnader man ska utjämna.
 
det gamla golvet är det egentligen "inget" fel på i ytskiktet, det jag var rädd för OM jag lägger typ laminat eller trägolv på är just "svampighet" där det varit svackor...men jag ska ta en rätskiva och kolla hur mycket det är...tror inte det är så mycket...men vore trist om det nya golvet sviktade på något ställe..:S
 
trojlee skrev:
det gamla golvet är det egentligen "inget" fel på i ytskiktet, det jag var rädd för OM jag lägger typ laminat eller trägolv på är just "svampighet" där det varit svackor...men jag ska ta en rätskiva och kolla hur mycket det är...tror inte det är så mycket...men vore trist om det nya golvet sviktade på något ställe..:S
Det beror ju på hur tjockt golv du lägger. Den billigaste tarketten ( 6mm) behöver ett väldigt rakt underlag, men 22mm parkett är ganska tåligt när det sitter ihop.

Du kan ta en parkettbit och lägga där det är värst och ställa dig på den, då får du en indikation på om det är bara att lägga uppe på.
 
  • Gilla
Nunnez
  • Laddar…
Slipa om golvet?
 
Jag har lagt 14mm trägolv på gammal stavparkett med lumppapp emellan!Hur bra som helst! Kan tilläggas att det gamla golvet inte knarrade
 
  • Gilla
Nordwest
  • Laddar…
B bjpa08 skrev:
Jag har lagt 14mm trägolv på gammal stavparkett med lumppapp emellan!Hur bra som helst! Kan tilläggas att det gamla golvet inte knarrade
Får jag fråga om du la trägolvet åt samma håll som parketten eller i motsatt riktning? Jag vill gärna lägga trägolv ovanpå vår slitna ekparkett men måste isf lägga åt samma håll som parketten ligger.
Var ditt golv helt jämt eller fanns det div höjdskillnader? Märks det nu eller funkade det bra? ☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.