Har slagit ut en vägg mellan två mindre rum och ska nu lägga nytt golv över hela. Det är 30mm trägolv direkt på reglarna, dock så är det ju ett hål där väggen stod och golvet på andra sidan är 4-7mm lägre. Hur gör jag bäst för att få ett jämnt golv att lägga det nya laminatgolvet på?
Golvgips/spån ovanpå det nuvarande?
Spackel?
Fylla igen hålet och sen lägga masonit eller liknande över hela det lägre golvet?
 
4-7 mm nivåskillnad, alltså ett ojämnt golv? Flytspackel kan funka men om det är glipor i undergolvet så kommer det att rinna ner i trossbotten och i så fall behöver du täta. Om golvet är jämnt så lägg på plywood för att komma upp i nivå. Hålet efter den gamla väggen lägger du igen med en bit gips.
 
Vissa skillnader finns på ena sidan ja, men det mesta är nog 4mm skillnad, mot andra sidan gamla vägen.
Plywood över hela golvet går ju på bortåt en tusenlapp, är det verkligen nödvändigt?

Svårt att lägga igen ett 30mm djupt hål med gips också.
 
Lägg golvmasonit i det "lägre" rummet (lumppapp under, flytande och limmat i falsen). Det tar ju upp det mesta. Sen kanske du kan fixa det sista med dubbel lumppapp just vid övergången (om det behövs).

Gällande "hålet" så borde du väl fylla detta genom att passa ned en bräda i hålet.
 
Kan jag inte lägga vanlig tunn masonit?
 
Jo det går säkert alldeles utmärkt. Förr spikade man ju masonit som undergolv, man fuktade den först så den svällde lite, sen spikade man hur mycket dyckert som helst. När masoniten torkade krympte den och blev sträckt och fin. Skulle tro att det funkar utmärkt att lägga den löst oxå, men lägg lumppapp under i så fall så det inte blir några konstiga ljud...
Men det är ju inget jag testat själv... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.