Hej,

Vi har en tvättstuga som är inredd à la 70-tal: Brun våtrumsmatta och orange tapet med struktur. Väggarna är ju lätta att måla om, men har någon några kreativa förslag för golvet? Problemet är att jag inte vill flytta på varmvattenberedaren för att lägga in ett nytt golv.

Jag har två idéer som jag funderat på:

1) Måla om golvet. Inte så hållbart enligt vad jag kunnat hitta här och på andra ställen.
2) Lägga in självhäftande rutor av PVC. Håller detta? Kanske man kan efterbehandla med någon form av lack?

Några andra bra idéer som jag inte tänkt på?
 
Kan du inte lägga in klinkers och lägga dem runt varmvattenberedaren?
 
chrille112 skrev:
Kan du inte lägga in klinkers och lägga dem runt varmvattenberedaren?
Klinkers är nog inte aktuellt. Dels vill jag inte förstöra fuktspärren, dels är det spånplatta under så jag antar att jag måste ha något som stabiliserar golvet under eventuella klinkers. Då försvinner ju fallet från beredaren mot golvbrunnen.

Kanske kan jag lägga ny våtrumsmatta i resten av rummet och svetsa skarven mellan den gamla våtrumsmattan och den nya? Blir det tätt? Kan det bli besvärligt att få bort den gamla våtrumsmattan?

Egentligen är jag ute efter en enkel och billig lösning. Ska jag byta ut mattan på ovan sätt eller lägga klinkers får jag ta in en hantverkare -- törs inte göra det själv i våtutrymme. Och tvättstugan är inte riktigt värd så mycket tid och pengar.
 
Jag stod inför samma situation som du med en omodern tvättstuga med plast på golv och vägg. En billig lösning som dock var estetiskt tilltalande söktes. Tvättstugan ligger i källaren och klinker med golvvärme var första val, men pga risken för att driva fukten till angränsande rum skippades golvvärmen att bara ha klinker blir ju för kallt vintertid. Vi beslutade oss för en ny plastmatta som ju känns behaglig för fötterna oavsett årstid. En helsvart från Forbo blir det. Dock stötte vi på patrull med hög fuktighet kring golvbrunnen, varför en avfuktare med värme går för fullt. På väggarna målar vi gipsskivorna med vit färg avsedd för våtrum. Kompletterar med svarta bänkskivor och hyllplan, inslag av rostfria konsoler.

Golvkostnad (matta + läggning) ca 7000 kr

Enkelt och stilrent, inget "Dallas"!
 
Vi håller på att fixa golvet i tvättstugan. Det kändes fel att lägga ner en massa jobb och inte få golver bra under varmvattenberedaren. Det var faktiskt inte så besvärligt att flytta ut den och koppla in den tillfälligt med PEX-rör. Den står för närvarande precis utanför dörren till tvättstugan. Man vill ju ha varmvatten även under tiden man utför arbetet.

Vi lägger klinker (utan tätskikt), men det var ett ganska lätt val eftersom vi har betonggolv. Den tidigare plastmattan krympte, troligen pga fuktvandring underifrån.

/Hasse
 
Dr Pepper: Vår tvättstuga ligger alltså inte i källaren utan det är spånplattor under plastmattan. Det ska alltså fuktspärras och dolas. Tror du det är möjligt att riva ut plastmattan på ett sådant underlag?
 
Vad har du i tvättstugan? Det är inte samma krav i en tvättstuga som i ett utrymme där du stänker med vatten. Man har ju tex ibland tvättmaskin i kök eller hall utan att fördenskull utföra det med fuktspärr. Är det läck från tvättmaskinen du är orolig för kanske du kan lösa det med uppvik kring den ytan? Ta bort plastmattan i störer delen av rummet, lägg en stålprofil eller träregel kring plastmattan som du viker upp den på, och tarkett eller motsvarande på resten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.