Tjena.

Jag och en kompis skall renovera ett gammalt torp.
Vi är båda elektriker så det är väl den biten vi kan mest.

Torpet har torpargrund idag, dvs under golvplankorna är det ingen isolering bara grus och bös i princip.

Vi har kommit fram till att gjuta en platta och vattenburen golvvärme är en bra ide.

Vattenrör, avlopp och el skall oxå in under golvet.

I vilken ordning gör man allt?
:)

Var hamnar golvvärmeslangarna?
Gjuter man först upp en grund med avlopp och alla elrör i och sen lägger på golvvärmen och gjuter ett lager till eller hur går det till?

Gör man en krets för varje rum och drar till ett centralt skåp eller hur funkar det?

Hur bör man dimensionera rören?

Finns det nån bra guide?
 
Hej!

Lite samma som jag skall göra inom snar framtid. Fast jag har redan an gjutenplatta med torpargrund under.

Man vill inte att värmen från slingorna går neråt. Så att gjuta ner slangar är dumt, då värmen kommer även att gå neråt.

Själv kan jag inte isolera neråt, då det är för liten torpargrund. Så jag måste lägga på frigolitskivor som jag lägger slingorna i. Sen golv på det. Frigoliten hindrar värmen att gå neråt.

Det tråkiga är att golvet blir högre och därmed sämre takhöjd.

Det är väldigt bra att göra en slinga per rum. Kan bli att man har fler slingor per rum, beroende på hur långa slingorna blir. Det finns maxlängd per sling, annars orkar inte cirkulationespumpen med och det blir dåligt flöde och sen dålig värme.
Det bästa med avslutande slingor för varje rum är temperatur regleringen. Det blir jämnare tempertaur genom hela huset om man kan styra rummen var för sig.
T.ex.

Om du har en slinga genom hallen och ett sovrum. Sovrummet har solsida, och det har inte hallen. Termostaten sitter i hallen. Och när solen ligger på blir det varmt i sovrummet, men hallen kansek fortfarande är kall. Då ropar termostaten på värme så hallen blir varm, medans sovrummet blir ännu varmare.

Jag hade kört på 20mm golvvärmeslang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.