Vi har tänkt göra om köket. Eller, eftersom vi båda har tummen mitt i handen ska vi anlita någon att göra om det, men vi måste ju tänka lite själva först, och behöver lite hjälp med det...

Köket har öppen planlösning mot matsalen. Planen är att sudda ut gränsen mellan de två rummen så att det blir som ett rum.

Idag är det klinker med golvvärme under i köket, originalparkett (? Från 1948 i så fall) i matsalen. Parketten vill vi behålla, klinkern ska bort.

Nu till fråga ett: Vilken sorts golv ska vi ha i köksdelen? Vi lutar åt att vi vill ha en parkett som liknar den i matsalen även i köket. Fast jag är lite nervös att det är för känsligt. Vad tycker ni? Maken är mycket skeptisk till laminat. Har han fog för det? Eller finns det andra alternativ vi inte tänkt på? Inte klinker igen, det är för hårt.

Fråga två: Klinkergolvet ligger ca 2 cm högre än parketten, så idag är det en tydlig tröskel mellan matsal och kök. Den vill vi ha bort. Golvvärme är najs men inte viktigt (möjligen behövs en värmekälla där, det är rätt långt till närmaste element?) Kan vi få bort nivåskillnaden mellan rummen och ändå behålla den gamla parketten?
 
Åsa Lund
Är det elgolvvärme? Ska den vara kvar?
Sett till städning är det underbart med (håll i dig) plastmatta i köket. Finns i massor med färger och mönster och med stegdämpande varianter.
 
Jag röstar på liknande parkett som i andra rummet. Det lönar sig i längden med kvalitét. Gissar att den andra parketten är av ek, ek tål mycket slitage. Går det att se tjockleken på klinkersen? Ni kan slipa bort fixen som klinkersen är lagt på , om det behövs, för att komma ner en hel del, kanske till samma nivå som andra golvet. Golvvärmen kan ligga kvar.
 
Åsa Lund
För att komma i rätt nivå med vardagsrummet måste ni ta bort 35 mm om ni ska lägga parkett, då ryker nog golvvärmen
 
Parkett 35mm? Vilken då?

Åsa Lund skrev:
För att komma i rätt nivå med vardagsrummet måste ni ta bort 35 mm om ni ska lägga parkett, då ryker nog golvvärmen
 
Tack tack!

Det är viktigare att komma ner i nivå än att behålla golvvärmen. Fast kan vi äta kakan och ha den kvar så är det förstås bäst...
 
Jag föreslår en linoleummatta på klinkern och en nivålist mellan rummen.

Är det vattenburen golvvärme hade jag inte tagit bort den.

Hur är parketten monterad? Är den limmad, eller går det att ta upp och lägga tillbaks den? Isåfall kanske ni kan ta upp parketten, flytspackla in 35mm golvvärme i vardagsrummet, komplettera med mer parkett och lägga i både vardagsrum och kök och sedan slipa och lacka allt så att ev skillnader minimeras.
 
Åsa Lund
Jonatan79 skrev:
Parkett 35mm? Vilken då?
Det är en nivåskillnad på 20 mm idag och parketten bygger 15 mm. 35 mm måste bort för att få samma höjd sen
 
Redigerat:
Hm, tja, det låter ju onekligen enklare att lägga på linoleum än att knacka bort det vi har. Tror inte parketten är limmad (nån som vet hur man brukade göra 1948 kanske vet). Golvvärme även i vardagsrummet skulle ju lösa ett annat problem, nämligen att vi vill ta upp en ny altandörr där rummets enda radiator sitter idag...

Golvvärmen går på el tyvärr (men i övrigt har vi vattenburen bergvärme).
 
Om ni har bergvärme så skulle jag passat på att lägga om allt till vattenslingor, försöka riva upp och återanvända gamla parketten varsamt om det går, annars lägga om båda ytorna med samma typ som ni önskar. Det finns tyvärr inga genvägar till det perfekta huset ;)
 
Ha! Det här projektet som var så nätt och billigt från början...
 
Välkommen till forumet. Vi ser de bästa lösningarna ofta men inte billigaste alla ggr kanske :)
 
Vad är den befintliga för parkett? Är det en massiv stavparkett? I så fall hade jag inte rivit upp den, det blir inte bra att försöka lägga tillbaka den. Frågan är hur mycket jobb/pengar ni vill lägga ner på detta. Personligen hade jag hellre flyttat än att ha plastmatta i köket. Lägger ni ett golv i ek behöver ni inte oroa er så mycket, det är ganska hårt. Lite patina på golvet gör heller ingenting. Vi la in massiv fiskbensparkett i ek i vårt nya kök nu. Har ni problem med höjden så är elektrisk golvvärme att föredra.
 
Hej igen (long time no see)!

Det blir ungefär den dyrare lösning Jonatan79 föreslog -- vattenburen golvvärme på hela ytan och nytt trägolv/parkett i ek (den gamla går inte att rädda på något rimligt sätt).

Men alltså, vi kan ju ingenting. En parkett kan ju kosta nästan vad som helst. Vår snickare har rekommenderat att vi kollar hos Bjoorn. Deras dyraste är typ tio gånger så dyr som den billigaste. Vad får man för pengarna, och vad ska vi se upp med?

Eftersom golvet delvis kommer att vara i ett kök ska det ju vara hyfsat tåligt. Färgvariation och kvistar är däremot snarare en bonus, trä får gärna se ut som trä, det är liksom poängen.
 
Malin Strid skrev:
Hej igen (long time no see)!

Det blir ungefär den dyrare lösning Jonatan79 föreslog -- vattenburen golvvärme på hela ytan och nytt trägolv/parkett i ek (den gamla går inte att rädda på något rimligt sätt).

Men alltså, vi kan ju ingenting. En parkett kan ju kosta nästan vad som helst. Vår snickare har rekommenderat att vi kollar hos Bjoorn. Deras dyraste är typ tio gånger så dyr som den billigaste. Vad får man för pengarna, och vad ska vi se upp med?

Eftersom golvet delvis kommer att vara i ett kök ska det ju vara hyfsat tåligt. Färgvariation och kvistar är däremot snarare en bonus, trä får gärna se ut som trä, det är liksom poängen.
För de pengarna kan ni lika gärna köpa massiva stavar. Brukar kosta drygt 1000 kronor/m2 efter rot med behandling för att lägga t.ex. fiskbensmönstrad ekparkett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.