Hej

Då jag har letat i forumet om mina tankar men bara hittat poster som nästan svarar på mina frågor gör jag här mitt första inlägg.

Vi har köpt ett gammalt soldattorp från runt 1800 och efter ett par somrar i stugan kom vi fram till att vi nog borde röja ut det gamla funkis-köket. Detta då det plastmattebeklädda golvet sviktade misstänkt och att masoniten på väggar och tak släppte för mycket färg i filmjölken.

Under plastmattan mot masoniten fanns det ett lager med vitt, svamp. Under masoniten mot det före detta trägolvet fanns ett lager med rött.. och lite vanligt hederligt mögel. Under trädgolvet fanns mjöligt och förmultnade rester av bjälkar och sågspån. Golvet har lagts om under modern tid då det var salat med masonit och man kunde urskilja rester av någon sorts plast i det "mjöliga". Visade sig att det inte fanns minsta tillstymmelse till ventilation under köksdelen.

När jag skottade bort gammal jord in mot vardagsrummet (som har ett nytt trägolv lagt av förra ägaren) kom det jordens pust mot mig, kändes som att huset hade hållt andan och äntligen fick syre.


Min tanke nu när jag har grävt ur allt material som inte borde ha funnits där och hittat ett mönster av gamla stenar (plintar):

1: Göra ventilationshål (börja med att plocka bort betong runt grunden)
2: Grusa - Vad ska jag ha här? Singel, småsten, leca? Och hur mycket?
3: Bygga bjälklag på befinliga gamla plintar
4: Lägga "flytgolv" på mitt bjälklag.
5: Klart!
6: När tjälen släpper ska jag dränera på ena gaveln där det fanns spår av att vatten har kommit in.

Jag har funderat på isolering men bestämt att vi inte behöver det, vardagsrummet är ett oisolerat grangolv och vi har inte lidit av varken kalldrag eller annat då vi har varit där.

Har läst inlägg där man har debatterat för/emot plast under gruset. Jag tror mig höra till de som förespråkar att inte använda plast utan ska försöka mig på att ventilera ordentligt.

Vad bör mer tänka på innan jag sätter igång?


Underbart att få läsa och få ta del av allas projekt!
 
Ja plast har en förmåga att käka upp våra kära torp! De stenar som du hittat är grundstenar till bärlinorna som du i sin tur lägger golvbjälkar på. Lätt som en plätt om du inte ska ha isolerat bjälklag. Skit i plasten, den brukar bara skapa nya problem. Du har ju ingen jordlukt i kammaren så. Ta bort betongen runt grunden, den brukar göra klimatet ogynsamt för syllarna. Sätt in ventiler och slamma naturstengrunden med kalkputs för att det inte ska blåsa så mycket. Flytande eller inte beror på grund/mark, vi har inte laxat in nya timmergolvbjälkar utan helt oortodoxt skruvat med plåthållare för 45mm golvbjälkar. Vi valde att isolera pga stor golvyta och att det är permanentboende. Lycka till :)
 
Tack gafsan för svar!

Använde du makadam eller leca eller liknande mot jorden som kapilärbrytare mot jorden? Och hur mycket (djup) isf?
Läst att det ska fånga eventuell kondens från marken och isolerar mot fuktig sommarluft..

Har du satt ventilationsgluggar mot varandra i grunden? Isf på längden eller tvären? Finns det någon regel för det eller gäller det att scouta terrängen och se vart vinden oftast kommer ifrån?

Drog du balkskorna i timmerväggen/syllen? Oortodoxt eller ej, sålänge våra hus/torp håller sig torra och friska så vi inte blir orsaken till dess undergång :)
 
Oj, glömde titta här! Jo vi byggde en ram, 45x195, som sattes fast i syllen som vi sen satte balkskorna i. Kapillärbrytare? Näe, här är det old school....allvarligt talat, vår grund är snustorr så vi bara rensade och grävde ur för att kompensera ett tjockare bjälklag. Det blåser ganska bra över åkrarna så det bidrar nog till att husen är i bra skick. Vi har inte satt dit ventilationsgluggarna än för vi har fortfarande kallmurning/lagningar att slutföra, men dom kommer att bli ganska symetriskt placerade på alla sidor. På vintern, om vi får tillräckligt med snö så skottar vi dessutom upp mot husgrunden så det blir varmare, appropå old school s a s.... :)
 
Tänkte bara infoga hur jag har gjort i min torpargrund. Nu har jag inget torp utan ett hus från 1890 som står på gammal havsbotten så du kan ju ha torrare mark än mig. Fick göra detta efter en hussvampsskada som berodde på fukt och en massa skit i grunden.

1. Sugit ut jord och annan skit som fanns där under.
2. Lagt in 1dm singel 8/16
3. Lagt ålderbeständigplast ovanpå gruset. (inte under gruset)
4. Installerat avfuktare

Nya bjälklaget 75x200 har jag fäst med balkskor o syllen. Dimensionen på bjälkarna beror på att det var så tidigare och jag ville behålla den dimensionen.

Vissa påstår att man inte ska lägga plast på backen men om jag kollar på plasten nu när den ligger på backen så blir det alltid kondens under den. Har du inte plasten så hamnar den fukten uppe vid blindbotten istället eller i ditt fall direkt mot golvet.
Eftersom du inte ska ha så tätt isolerat golv och ventilation som det var i gamla hus så kan du nog klara dig utan avfuktare. Gäller bara att du håller koll på fuktigheten där under.
Dränering kan jag starkt rekomendera, helst runt hela huset så slipper du få fuktig mark under huset.

Men som sagt lösningar skiljer sig mellan olika markförhållanden och hus.
 
Nu har jag full respekt för din gamla sjöbotten och för att den behövde en ordentlig åtgärd. Men för gamla hus i allmänhet på torrare grund så blir det ändå ofta plast på backen och det är klart att det blir kondens under plasten. Fukt finns överallt och under plasten har den ingen chans att ventilera bort. Bara för att det stiger fukt från grunden betyder det inte att den per automatik sätter sig på blindbotten eller golvplankor utan att den faktiskt kan ventilera bort som den förmodligen har gjort i kanske 100 år i gamla torp och hus.
 
Tack för svar!

Precis som ni säger så tror jag inte att det finns något direkt rätt och fel, det mesta beror på förutsättningarna i varje stuga/hus.

Jag har precis lagt in 10-15 cm makadam (8-16) och vägt in bjälklaget, nästa helg blir det att skruva ihop allt. Var mycket intressant att observera det urgrävda köksgolvet när det regnade under 2 dagar, man ser direkt var fukten kryper in längs grunden. Kan säga att man rätt snabbt såg vikten av att dränera om inte huset ligger högt... och att mina hängrännor bör häktas om.. :)

Grangolvet inhandlades under lördagförmiddagen och ligger nu för acklimatisering i vardagsrummet. Har tänkt att bara lägga dit det nu för att sedan skruva fast det i höst/vinter eller följande vår, får se vad forumet har och säga om det när man kommer till det kapitlet.
 
nikasp
Finns det några bilder eller uppdatering på detta? Vi har liknande plastmatteeländen i vårt torp från 1880-tal. Köksgolvet sviktar betänkligt på en knapp ½ kvm, såpass att jag nog får skruva nån slags skiva där så ingen trampar igenom i sommar.

Stil och finess, nu är det i alla fall städat.
IMG_6746.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_6745.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har ett gäng bilder på en disk någonstans! Använde min gammelmorfars gamla putshyvel för att släta till skarvarna mellan golvplanken och oljade in det med en härdig golvolja. Hade lite tankar på ett såpskurat golv men kom på att varken jag eller frun är mycket för att ligga och gno. Det har legat sedan 2012 och än så länge håller det! :)
 
Kul läsning Claes! Det var rester av en gammal mullbänk under mitt golv, men efter 50 år som sommarstuga och felvända takrännor liknade mullbänken mer chokladpudding än något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.