Hej,
Skall göra något åt betonggolvet i källaren. Huset är byggt 1947. Inga kända fuktproblem.
Tanken är att göra trevligare än nuvarande betongplattan men göra det enkelt, billigt och fuktfritt. Låg takhöjd så vill tappa så lite höjd som möjligt.

Låter det vettigt att bara lägga billig klinkers direkt på plattan och sedan heltäckningsmatta på det? Något mer att tänka på?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Varför klinkers om du ändå ska lägga matta? Antingen eller skulle jag välja.
 
Har du kollat fuktnivån på något sätt mer än visuellt?

Tänker t ex en plastpåse eller bit byggplast som läggs mot golvet (0,5 - 1 m2) för att se om det blir mörka fuktfläckar under eller inte. Ett vanligt öppet betonggolv i äldre hus kan vara helt ok iom att avdunstning är möjlig, men så fort något placeras ovanpå så att luftväxlingen minskar så kan det bli fukt(-problem).

En heltäckningsmatta bör vara fuktöppen för att minska risken för fuktproblem.

Klinker är ju det säkraste kortet map fukt.
 
Tidigare plastmatta visar på att det finns fukt.
Stämmer det inte att klinkers håller borta fukt och att man då kan lägga en matta på detta sedan för att inte få ett iskallt golv? Eller är det likvärdigt bra att lägga en matta direkt på betonggolvet som Stefan säger? Jag tycker det låter som fuktvarning?
 
S
Det stämmer att klinkers (eller fogen egentligen) är diffusionsöppen och därför kan golvet torka utan problem.

Det finns ju platonmatta som gör att golvet kan andas någorlunda, har för mig att man brukar ha en fläkt som cirkulerar luften under platonmattan också?
 
tommib
Man kan lägga speciell nålfiltmatta som är gjord just för källare.
Kliniker och sedan matta på är meningslöst, då kan du lika gärna lägga mattan direkt.Det som är relevant är att materialet du lägger på måste släppa igenom fukten som tränger upp genom betongplattan, annars blir det problem. Att klinikers fungerar i källare beror just på att fogen släpper igenom fukt.

Det SueCia tänker på med fläkten är nog ett nivellgolv (eller liknande). Med just platonmatta vet jag inte med fläkt men varför inte. Vitsen är som sagt att fukten ska kunna komma ut.
 
S
tommib skrev:
Man kan lägga speciell nålfiltmatta som är gjord just för källare.
Kliniker och sedan matta på är meningslöst, då kan du lika gärna lägga mattan direkt.Det som är relevant är att materialet du lägger på måste släppa igenom fukten som tränger upp genom betongplattan, annars blir det problem. Att klinikers fungerar i källare beror just på att fogen släpper igenom fukt.

Det SueCia tänker på med fläkten är nog ett nivellgolv (eller liknande). Med just platonmatta vet jag inte med fläkt men varför inte. Vitsen är som sagt att fukten ska kunna komma ut.
Tänkte faktiskt inte på nivellgolv, jag har nivellgolv i min källare, men det bygger ju typ 15 CM så det går ju bort för TS. Men jag har för mig jag har sett folk ventilera sina platonmattor också.
 
Tusen tack för svaren. Just nu inne på att lägga följande på betonggolvet: platonmatta-golvgips-heltäckningsmatta. Känns som enklaste sättet att gardera sig mot fukt.
Är det vettigt att hoppa fläkt under golvet när man ha en platonmatta?

Edit: Det får som sagt inte bygga för mycket i höjd heller..
 
Redigerat:
Jag tycker den första idén med klinker och lös matta är betydligt bättre.
 
Har dålig koll men spontan känns det mera robust och riktigt jobb att sätta klinker istället för platonmatta. Tror också att man tjänar någon centimeter i höjd. Men känner mig lite splittrad för tillfället över vad som är det bästa alternativet...
 
S
Jag tycker du kan köra på platonmattealternativet, är det inte extrema mängder fukt så är det lugnt utan fläkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.