Det ska läggas nytt golv i hela lägenheten vars planlösning blir öppen. En del av ytan kommer då givetvis att vara kök och hall och behöva tåla en del vatten. Man vill väl ha samma golv i hela lägenheten om den är öppen och då är frågan vilket golv? Parkett är det instinktiva valet men det måste ju tåla kökets slabbande. Är det ek som gäller då?

Eftersom det inte är så vansinnigt stort skulle jag kunna tänka mig att lägga en dryg tusing per kvadrat om det öppnar upp för festligare möjligheter? Tips är hemskt välkommet. Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter och har ingen aning om hur priserna ser ut men jag hade någon barnslig tanke om teak exempelvis - om det överhuvudtaget finns sådana golv. Det kanske är hemskt olämpligt eller groteskt dyrt.

Jag hade också en idé om fiskbensparkett i ek som är rätt snyggt. Går det att "fuska" med klickgolv i sådan stil eller ser det risigt ut? Underlaget är betong så jag vet inte ens om det går att lägga en riktig fiskbensparkett, man spikar väl varje stav vanligtvis?
 
BirgitS
Så vitt jag vet finns det inget parkettgolv som tål slabbande eller att man går på det med grus eller snö under skorna. När det gäller slabbande så är det inte ytan som är mest känslig (den kan man skydda med vax, lack etc.) utan skarvarna där vatten kan rinna ner och orsaka skador. Har man parkett i kök måste man hela tiden torka upp allt vatten på en gång för att golvet ska hålla sig fint.

Men det är väl ytterst vanligt att folk har klinker på delar av golvet i en öppen planlösning, framför allt i halldelen men även i köksdelen förekommer det annat än parkett. När vi flyttade in i den här lägenheten med öppen planlösning var det klinkers i ung. 5 kvm innanför ytterdörren och när vi gör om köket kommer det inte att bli parkett där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.