Till sommaren kommer ett enklare garage på 56m2 som en present på posten och nu behöver jag hjälp med en effektiv layout. Alla dessa verktyg har jag tidigare haft på 16m2 (med ngn reservation) i ett eländes huller om buller, det har med andra ord tagit väldigt lång tid att få ngt gjort när man har varit tvungen att flytta omkring allting hela tiden.

Layoutskiss för garage med markerade områden för verktyg och bilparkering, numrerade för att matcha en utrustningslista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. mft
2. arbetsbänk
3. bordssåg med fräsbord integrerat i en vinge
4. bandsåg
5. cnc
6. plan/rikt
7. plywoodförvaring
8. vertikal träförvaring (klarar verkligen inte av liggande förvaring av virke
9. kap/ger-station (har inte använt i nuvarande snickeri pga dålig precision men grovkapa virke går ju bra)
10. sysport
11. sysport med pelarborr monterad

Men nu är ju frågan... vad gör man med allt utrymme egentligen? den grova tanken jag har är att virkesförvaringen ska vara nära en port och plan/rikt samt kap/ger ska vara i anslutning till virket för bearbetning.

men sedan är jag ganska lost tyvärr...
 
Jag hade flyttat bandsågen dit plywoodförvaringen är i skissen. Dels är bandsågen ganska obrukbar i ett hörn, dessutom är bandsågen en viktig del i grovdimensioneringsprocessen. Flyttar du den till där plywoodförvaringen är nu har du kapsåg, hyvel och bandsåg samlat.

Med så stor plats borde pelarborren flytta och kunna få hyfsat med längd både höger och vänster om sig.

Tycker du ska klämma in ett rejält monteringsbord, borde också kunna få plats med så stor yta.
 
Jag tycker också att både bandsåg och pelarborren borde flytta ut från hörnorna.
Sen undrar jag hur din spånhantering fungerar? Borde det inte finnas plats för en sug någonstans?
 
Är layouten spikad? Jag tycker att det ser ut som att du försöker bygga en kombinerad snickeriverkstad och fordonsförvaring. Kan du inte separera funktionerna i två olika rum? Och var förvarar du cyklar och sånt? Riskerar du inte att damma ner bilen med sågspån?
 
:) hur man än planerar funderar så när bygget är klart och det är i användning. så märker man att man skulle ha byggt 1-5M mer åt alla håll ^^


samt 3.4.5 borde vara i centrum för maximal användning
samt girsågen mot vägen där förvaringen finns . så man tar från höger och har längdstop till vänster. sen bara att svänga 180 att använda cirkel.bandsåg
 
Redigerat:
MTF:n kan du väl behålla för mobilt arbete och sen bygga ett nytt stort MTF/monteringsbord? Med så stor yta skulle jag definitivt gå på större monteringsbord samt också dedikerade arbetsbord för svets- och metallarbete som du ju sysslar med en hel del väl?
 
Snickarbänken skall stå mot en vägg så man får ha småverktygen upphängda på väggen ovanför. Annars blir det inget flyt i arbetet.
Bordcirkelsågen blir mest användbar om den står mitt emot rikt/planhyveln så då kan öppna dörren och klyva hur långt virke som helst.

Tyvärr var jag inte vad förkortningarna dina betyder...... sen sysport...... är det någon sorts skjutdörr?
mft?....vad är det?
 
Sätt pelarborr bandsåg osv på pall och skaffa en palldragare med korta gafflar. Pelarborr i ett hörn blir väldigt begränsat när man skall till att borra i långa saker. Står det på pall kan man dra fram det , borra i sina långa bitar och tillbaka med den igen.
 
Byt plats på 4 och 5, cnc kan stå i ett hörn, bansågen vinner på utrymme åt bägge hållen
 
Grabbar! Grymma tips. Ska arbeta om layouten och posta igen :) återkommer.

Det enda tråkiga är att jag vet med mig att ett stort montagebord är en dålig idé för mig då bordet till stor del kommer fyllas med skrot.
 
Layoutskiss av verkstad med markerade områden för höj- och sänkbart skrivbord, arbetstationer och verktygsförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här med småglin grabbar det är inget skämt... första datortiden på en månad hehe. Har uppdaterat lite, vad tros? Måste tyvärr få in mitt kontor i verkstan också... till cncn kommer det komma upp en skrotskärm på kortsidan av väggen med en usb-förlängare för tangentbord osv men datorn kommer vara på den dammfria kontorssidan.
 
  • Gilla
patrik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.