Hej

Har en äldre timmerstuga där ett fönster sitter dumt placerat
Tanken är att jag ska flytta fönstret ca 1,5 m ta stockarna som jag sågar ut och och stänga det gamla fönster

Har läst om glidlister mm

skulle vilja ha information och om möjligt instruktionsfilmer om hur man ska utföra en sådan operation
Någon som har några bra länkar?
 
BjörnBoll BjörnBoll skrev:
Hej

Har en äldre timmerstuga där ett fönster sitter dumt placerat
Tanken är att jag ska flytta fönstret ca 1,5 m ta stockarna som jag sågar ut och och stänga det gamla fönster

Har läst om glidlister mm

skulle vilja ha information och om möjligt instruktionsfilmer om hur man ska utföra en sådan operation
Någon som har några bra länkar?
Nu gjorde jag bara detta på en innervägg, och vår timmerstuga är av isloertimmer (60mm tjockt) och >50 år gammal, så timmret är rätt satt, så det rör sig inte så mycket. Dessutom är stockarna försedda med not och spår så dom staplas rätt enkelt...

Men jag sågade ur öppningen med en tigersåg. Sen använde jag en fräs att fräsa ur spår i de utsågade stockarna och befintlig öppning. Däri satte jag ett gåt och sedan lade jag upp de stockar jag hade sågat ut med spåret + gåt. Sen satte jag den nya innerdörren direkt skruvat i en regel i stockarna (inte glidlist), vilket då också håller fast dom mer än bara gåten....

Men jag läste lite på nätet innan och hittade bla detta
https://entimmermansdagbok.wordpress.com/2011/10/31/gat/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.